Ontstaan van een samenleving gericht op het welzijn van mensen
De Mooie Woorden Winkel
Fotograaf: Sebastiaan ter Burg ▶
Licentie: ▶
CONSUMENT GAAT ANDERS DENKEN
De evenwichtseconomie bewerkstelligt een omslag in ons consumeren.
Ook de minder bewuste consument weet dat het klimaat verandert
en dat dit binnen 50 jaar rampzalige gevolgen gaat hebben.
Maar in het dagelijks leven, tijdens de boodschappen kan hij weinig met die wetenschap.
Bij het maken van keuzes worden we geleid door het directe effect en eigen belang.
Het veranderingsproces dat hoort bij de ontwikkeling van de de evenwichtseconomie zorgt ervoor
dat ook de consument die zich laat leiden door direct effect en eigen belang
keuzes zal maken die een duurzame samenleving bevorderen.
Alle activiteiten die gerelateerd zijn aan reclame en promotie zijn in de evenwichtseconomie
overbodig.
Dit zal ons consumptie patroon in belangrijke mate beïnvloeden, zoals nu wordt toegelicht.
Verder wordt in dit thema toegelicht dat de burger door de nieuwe economische structuur andere stimulansen krijgt en hij zich als consument anders zal gaan opstellen.
Inhoud
1. De afwezigheid van reclame gaat ons leven drastisch veranderen ▽2. De nieuwe economische realiteit verandert ons als consument ▽
2.1. Meebeslissen over salarissen ▿
2.2. Bijdragen aan een goede werkverdeling in de lokale gemeenschap ▿
2.3. Zorg dragen voor welvaart en welzijn van medeburgers ▿
2.4. Veranderingen door overgang van globaal naar lokaal ▿
2.5. Lange termijn beleid en de mondiaal beleid uitstippelen ▿
3. Begeleiding voor consumenten bij de veranderingen ▽
1. De afwezigheid van reclame gaat ons leven drastisch veranderen
Bij de thema's
Reclame kan destructief werken
en
Reclame gaat onze samenleving domineren
zijn de negatieve aspecten van reclame op ons leven uitgebreid aan bod gekomen.
De in de evenwichtseconomie overbodige reclame zorgt ervoor dat we ons als consument heel anders gaan gedragen.
Hebt U al eens nagedacht over wat er allemaal verandert op het moment dat er geen reclame meer is?
Wat veranderingen:
Als reclamegelden zijn opgedroogd houdt je vloggers over die het echt doen voor hun plezier. Zij zoeken minder de negatieve extremen op om kijkers te trekken.
Hierdoor worden jongeren minder uitgedaagd om meer te kopen, asociaal gedrag te copieëren, te leven in subgroepen die zich afkeren van de maatschappij.
De samenleving als geheel zal van media vragen om hun diensten zo vorm te geven dat ze een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Hierdoor zal er weinig ruimte zijn voor nepnieuws, ongefundeerde complottheorieën en andere samenlevings ondermijnende gedachtewerelden.
En als bedrijven bezoekers van sociale media niet meer benaderen om uiteindelijk meer te kunnen verkopen dan krijgen deze bezoekers veel meer ruimte om te communiceren over wat hen echt bezig houdt.
En iedereen doet zijn best om er precies zo uit te zien. Ook als dat niet goed mogelijk is door ziekte, lichaamsbouw, littekens, gezichtskenmerken. Dan maar wat meer make-up of een muts om het een en ander te verdoezelen.
Velen moeten streven naar het onbereikbare en voelen zichzelf falen.
Op het moment dat die extreme druk van de commercie wegvalt krijgen meer mensen een positiever zelfbeeld. Mensen hebben meer de ruimte om zichzelf te accepteren zoals ze zijn.
En consumenten hebben meer ruimte om anders naar de producten die zij kopen te kijken. Dat dit inderdaad zal plaatsvinden heeft te maken met alle andere in deze paragraaf genoemde prikkels die elkaar zullen versterken.
Als de commerciële druk om ongezonde voeding te kopen wegvalt dan ontstaat bij de consument meer ruimte voor productadviezen die weliswaar niet het gemakkelijkst zijn op te volgen, maar waarvan hij/zij op termijn de voordelen van zal gaan merken.
Als je rond of onder de armoedegrens leeft dan vormen al die reclameboodschappen over dure producten en dure vakanties een bron van frustratie.
Zeker als je door reclame enthousiast gemaakte kinderen telkens weer moet zeggen dat het te duur is.
Hierdoor ontstaat vervreemding.
We worden als consument die niet behoort tot de doelgroep, gebombardeerd met boodschappen die ons eigenlijk voor de gek houden, ons niet serieus nemen of ons kwetsen. De vraag die zich dan bij de ontvanger opdringt is: 'In wat voor wereld leven we eigenlijk?'
Anderzijds zal dat deel van de bevolking dat behoort tot de doelgroep zich bevestigt voelen in hun 'way of life'. Hierdoor blijft de afstand tussen verschillende bevolkingsgroepen gehandhaafd.
Met het wegvallen van reclame valt ook een van de splijtzwammen in onze samenleving weg en ontstaat er dus meer cohesie in de maatschappij.
Directies van alle bedrijven en hun sales afdelingen, vertegenwoordigers, reclamebureaus, drukkers, reclamefolder verspreiders, programmeurs, webdesigners, online marketeers, influencers, toneelspelers, sales afdelingen van radio en tv-zenders, makers van reclameboodschappen voor radio, tv en internet, medewerkers bij commerciële chatdiensten, vergelijksites en boekingssites (trivago.nl, uber.com, couverts.nl, kieskeurig.nl), reclameborden (staal en digitaal) langs snelwegen en bij sportwedstrijden, inrichters van supermarkten, warenhuizen en modewinkels, filmmakers met commerciële boodschappen, opleidingen voor dit soort beroepen.
En niet te vergeten onderzoekers op het gebied van reclame en neurowetenschappers. Maar ook lobbyisten in Den Haag en in Brussel.
Én de toeleveranciers zoals vastgoedverhuurders, catering, vervoer, leveranciers van apparatuur en diensten.
Meer dan 20% van alle in Nederland en België gewerkte uren worden besteed aan reclame en promotie gerelateerde activiteiten.
En dan hebben we het nog niet gehad over de reclame gerelateerde beroepen elders in de wereld bij grote jongens als Google, Amazon en Facebook.
In de evenwichtseconomie is reclame overbodig.
En in de evenwichtseconomie hebben dit soort reclame inspanningen nauwelijks effect op de consument:
Hij bevindt zich in een structuur van vaste afspraken met organisaties en hij wordt omringd door gelijkgestemden die de commerciële druk ook negeren.
Als die reclame en promotie inspanningen geen effect meer hebben dan worden we met zijn allen niet meer op grote schaal beïnvloed.
Een samenleving waarin niet gemanipuleerd wordt is een compleet andere samenleving.
In die samenleving zullen we minder gaan consumeren.
Overigens, doordat we de mogelijkheid hebben om duurzamer te consumeren hoeft dit niet te betekenen dat we gaan inleveren op ons welzijn.
Met een schoonheidsideaal waar wij aan moeten voldoen, maar vaak gefrusteerd door raken. En met een geluksideaal dat ons het heil doet zoeken in meer producten, maar ons nooit geluk zal opleveren.
Doordat we in de evenwichtseconomie niet meer geprikkeld worden door reclameboodschappen krijgen we een samenleving waarin iedereen echt eigen keuzes gaat maken of eigen impulsen kan volgen:
Het is bekend dat veel mensen vaak meer gevoelsmatig of op basis van impulsen kiezen. In een wereld zonder appel op onze primitieve kooplust is ruimte voor alle impulsen. Ook impulsen gebaseerd op betrokkenheid en zorg voor mens en natuur. Consumenten kunnen kiezen welke impuls echt aansluit bij waar zij zich goed bij voelen.
Een kleiner deel van de consumenten maakt rationele overwegingen bij hun aankopen. Zij kunnen kiezen op basis van eerlijke productinformatie. Dat betekent wel dat u als consument heel andere afwegingen gaat maken.
Door het verdwijnen van het onrealistische wereldbeeld gecreëerd door de reclame gaat dus onze manier van consumeren veranderen.
2. De nieuwe economische realiteit verandert ons als consument
De consument gaat anders denken omdat de structuur van de evenwichtseconomie
hem uitnodigt oog te hebben voor wat er in zijn omgeving gebeurt.
Sterker nog, hij kan op allerlei manieren een positieve bijdrage leveren aan het lokale economisch systeem.
Dit wordt toegelicht aan de hand van een aantal voorbeelden:
2.1. Meebeslissen over salarissen
Een kenmerk van de vrijemarkteconomie is dat in het bedrijfsleven hogere salarissen worden toegekend. Het nut of het belang van mensen voor de samenleving -niet in economische zin- komt minder tot uiting in het salaris.
In Nederland en België bestaat er een zekere consensus over wat nog redelijk is aan de top: Topinkomens zijn te hoog. Toch heeft de bevolking geen invloed op de hoogte van de topsalarissen.
In de markteconomie leveren onredelijke salarissen (zowel te hoog als te laag) relatief weinig discussie op omdat salarissen in de markteconomie nauwelijks veranderen door een democratische wens van de gemeenschap.
De lokale gemeenschap bepaalt zelf de hoogte van de salarissen van alle werknemers in de gemeenschap: Iedereen kan daarover meebeslissen. De prijs van de lokale producten is direct gerelateerd aan de hoogte van lokale salarissen. Er zullen dus afwegingen gemaakt moeten worden. De bereidheid om anderen een eerlijke salaris te gunnen is daarbij zeker van belang omdat omgekeerd jouw salaris ook door de anderen bepaald wordt.
Dit soort afwegingen maakt dat de consument -tevens werknemer- zich bewust is dat iedere productprijs op een eerlijke manier tot stand gekomen is. Hij realiseert zich dat hij door het streven naar een lagere prijs anderen benadeelt. In principe kent iedereen het verhaal achter het product dat hij koopt.
Hoe deze democratische besluitvorming over de toekenning van salarissen praktisch verloopt, is toegelicht bij Werkverdeling, paragraaf 1.
2.2. Bijdragen aan een goede werkverdeling in de lokale gemeenschap
In de vrije markteconomie wordt altijd gekeken naar welke persoon tegen welk salaris het geschiktst is voor een bepaalde functie.
Diegenen die daarover beslissen hebben winstoptimalisatie als motief.
In de evenwichtseconomie wordt gekeken naar hoe de beschikbare mensen het beste kunnen worden verdeeld over het beschikbare werk.
En diegenen die daarover beslissen zijn de 'beschikbare mensen' zelf, zoals toegelicht bij
Verbindende organisatie, paragraaf 2.8..
Iedereen heeft invloed op de werkverdeling die uiteindelijk de producten in de schappen oplevert.
Hierdoor wordt met een andere bril naar deze producten.
Men kent het verhaal /de achtergrond van het product. De consument kan zich op die manier meer verbonden voelen met het product.
2.3. Zorg dragen voor welvaart en welzijn van medeburgers
De evenwichtseconomie bouwt een stabiel
bloeiend economisch systeem
door een structuur die gericht is op
brede samenwerking.
Deze samenwerking is in wezen een samenwerking tussen burgers.
Deze samenwerking tussen burgers zorgt voor welzijn en welvaart van alle burgers in de gemeenschap.
De evenwichtseconomie zal hierdoor geleidelijk uitgroeien naar een bloeiende samenleving waarin er
relatief weinig verschil is tussen arm en rijk.
Omdat het voor de gemeenschap dus zinvol is te streven naar een bloeiende egalitaire gemeenschap
zullen de burgers de vraagstukken die hiermee verbonden zijn aanpakken:
Vanuit lokale organisaties krijgt in principe iedereen werk en een salaris.
Niet iedereen is in staat om volledig mee te draaien. Hoe wordt daar mee omgegaan?
De lokale gemeenschap zal zich moeten uitspreken over de problemen die te maken hebben met werk, inkomen en welvaart van 'minderheden'.
Ook zal er voldoende werk moeten zijn voor laaggeschoolden.
80% van onze leerlingen komt op de arbeidsmarkt met een lage opleiding (VMBO in Nederland en BSO in Belgie).
Met name in Nederland krijgen laaggeschoolden slechte arbeidsvoorwaarden en flexcontracten.
Hoe worden de organisaties in de lokale gemeenschap zo ingericht dat er voldoende werk voor hen is?
Deze keuzes voor het welzijn en de welvaart van alle burgers hebben ook zijn effect op de manier waarop er producten gemaakt worden en op de productprijs.
Hierdoor kijkt de consument met heel andere ogen naar de producten in de schappen van de warenhuizen.
2.4. Veranderingen door overgang van globaal naar lokaal
In de evenwichtseconomie wordt zoveel mogelijk op
lokale schaal
geproduceerd.
Dat legt de mistoestanden die horen bij
globalisering
bloot. Dat zorgt ervoor dat mensen anders gaan aankijken tegen de producten die vroeger
achteloos werden gekocht. Hierop gaan we nu in.
De perceptie van consumenten van de waarde van een product is in de vrijemarkteconomie niet realistisch.
Door de grote inkomsten verschillen tussen landen kan een product
voor heel weinig geld aan de andere kant van de wereld worden gemaakt en naar een Westers land getransporteerd worden.
De kostprijs is dan nog lager dan dan wanneer het in het (westerse) verkoopland zelf zou zijn geproduceerd.
Hierdoor heeft de consument geen idee van hoeveel arbeid er in een product zit of de daadwerkelijke waarde ervan.
Doordat er in de evenwichtseconomie bij voorkeur lokaal geproduceerd wordt en de consument op de hoogte is van
onder welke omstandigheden de producten lokaal gemaakt worden kan de consument de waarde van de producten wel weer inschatten.
Hierdoor raken fast fashion en andere consumptie goederen die snel verouderd zijn en/of snel kapot gaan uit de gratie.
De consument gaat weer voor vakmanschap en koopt weer het product waarvan hij het verhaal kent en waardeert.
Als de
productie van een aantal goederen niet lokaal gebeurt
dan nog is de evenwichtseconomie zo ingericht
dat de consument weer gaat voor vakmanschap en op de hoogte is van het verhaal achter het product.
2.5. Lange termijn beleid en de mondiaal beleid uitstippelen
In het economisch systeem van de evenwichtseconomie is het uitstippelen van een
lange termein beleid
goed mogelijk.
In dit lange termijn beleid wordt door de lokale gemeenschap ook uitgestippeld hoe de gemeenschap in de toekomst ook
zorg gaat dragen voor een leefbare samenleving en een goed milieu.
De hieruit volgende beslissingen hebben ook effect op hoe de gemeenschap met haar hulpbronnen wil omgaan.
En zij hebben dus direct invloed op de manier waarop de gemeenschap haar consumptie wil vormgeven.
Het beleid van de lokale gemeenschap kan ook gericht zijn op het bevorderen van een leefbare/duurzame samenleving elders in de wereld.
Omdat dit ook gepaard gaat met
intensieve contacten tussen de lokale samenleving en een samenleving elders in de wereld,
waarbij ook producten geïmporteerd kunnen worden heeft dit ook invloed op het consumptiepatroon.
Omdat de burger, tevens consument, betrokken is bij de besluitvormingen kiest hij als onderdeel van de gemeenschap dus ook -bewust- voor een bepaalde manier consumeren.
3. Begeleiding voor consumenten bij de veranderingen
Bij de hierboven veranderingen van consumptiepatroon wordt de consument ook persoonlijk ondersteund.
Hij maakt namelijk deel uit van uitgebreide netwerken voor
netwerken voor aandacht en begeleiding.
In deze netwerken komen alle aspecten van het functioneren in de evenwichtseconomie aan de orde.
Doordat iedereen uit het netwerk betrokken is bij de beschreven beleidskeuzes komen automatisch ook
de consequenties -waaronder een ander consumptiepatroon- aan de orde.
Referenties