RECLAME, Big Data & AI VEROORZAKERS VAN GROEIENDE MAATSCHAPPELIJKE PROBLEMEN
en het antwoord van de evenwichtseconomie
Dominante reclame
Tweede bron: pixabay ▶
Licentie: [met link] ▶
RECLAME, Big Data & AI GAAN ONZE SAMENLEVING DOMINEREN
In de toekomst zullen alle reizen, alle gewoontes en persoonlijke kenmerken van iemand zijn opgeslagen
op servers van bedrijven. Deze data worden gebruikt om geld mee te verdienen, onder andere met reclame.
De reclame, Big Data en AI sectoren zullen hierdoor een grote invloed gaan krijgen op alle aspecten van ons leven, zonder dat we daar een weerwoord op hebben.
Veel nieuwe technieken zullen worden ontwikkeld om ons nog beter aan te spreken op onze primitieve kooplust en om ons te beïnvloeden.
Door reclame overbodig te maken, komen gigantische budgetten en veel mankracht vrij
die een echte bijdrage kunnen leveren aan de economie.
Als de kennis horende bij Big Data algemeen bezit blijft, dan kunnen we er allemaal nut van hebben.
En we kunnen ons menselijk blijven gedragen...
In het voorafgaande thema
Reclame werkt destructief
is toegelicht dat reclame, met name digitale reclame, sterk groeit en zal blijven groeien.
De grootste investering vinden echter plaats in Big Data en Artificiële Intelligentie (AI).
In grote lijnen wordt met Big Data en AI hetzelfde bedoeld:
Big Data staat voor het zoeken in heel veel informatie en daar verbanden of kennis uit halen. Dit gebeurt veelal door grote bedrijven.
Het zoeken van dit soort verbanden of kennis gebeurt meestal met software die kan leren welke verbanden er in de data aanwezig zijn.
Die lerende software wordt ook wel AI genoemd.
Als er na 2023 over AI gesproken wordt, wordt daarmee vaak geheel op de consument toegspitste AI software bedoeld. ChatGPT is dan de bekendste.
Deze AI software leert van diverse bronnen, veelal op internet.
Daarnaast heb je AI toepssingen die door landen gebruikt wordt om overwicht en/of macht te krijgen over andere landen.
Dat zijn op miltair gebied, maar ook op economisch gebied.
Inhoud
1. Reclame, Big Data en AI gaan de samenleving in de toekomst domineren ▽2. Reclame, Big Data en AI gaan onze maatschappij waarschijnlijk destabiliseren ▽
3. In de evenwichtseconomie is reclame overbodig en Big Data/AI is dienstbaar ▽
1. Reclame, Big Data en AI gaat de samenleving in de toekomst domineren
Hoe vrij zijn we eigenlijk in de keuzes die we maken?
De consument heeft veel keuzes.
Maar iedere keuze die we maken, wordt beïnvloed door reclame.
We worden niet gedwongen om een bepaalde keuze te maken maar wel heel slim verleid.
Consumenten worden verleid tot kopen met een heel arsenaal strategieën. In de toekomst zullen die technieken steeds beter worden.
Onderstaande korte video 'Future Of Marketing' maakt duidelijk dat de marketeers in 2014 al bezig zijn met het effectiever maken van deze verleidingsstrategieën.
Iemand helpen door hem altijd en overal te informeren over producten die voor hem interessant zouden kunnen zijn, zoals marketeers beweren, is uiteraard heel nobel. De realiteit is echter dat bedrijven deze technieken ook gebruiken om zoveel mogelijk producten te verkopen, ongeacht of er echt behoefte aan is en ongeacht of het product geschikt is voor de klant.
Dit soort informatie, soms met naam, wordt verkocht. Dit is een groeiende trend. Als je de 'logica van de vrije markt' volgt, is de verwachting dat reclame telkens efficiënter wordt. We zullen telkens slimmer benaderd worden. Het oneerlijke is dat de meeste mensen niet goed weten dat ze op een heel uitgekiende manier overgehaald worden om te kopen.
Als de trend doorzet, zal alles wat van iemand bekend is worden opgeslagen. Google is op dat gebied de koploper. De Duitstalige reportage 'Die Geheime Macht von Google' van het programma Die Story im Ersten wijst op deze schaduwkant van Google: "Google is tegenwoordig meer dan alleen maar een zoekmachine. Google dringt in telkens meer levensgebieden door en slaat telkens meer data op. Google is een oncontroleerbare macht geworden en maakt daar gebruik van door burgers te beïnvloeden. Drones, zelfrijdende auto's bestuurd met Google technologie, zelflerende thermostaten van Google, gmail, the internet of things, zijn toepassingen waarmee Google in de toekomst telkens meer data van individuen zal gaan opslaan."
Facebook gaat gebruikersgegevens ontvangen van de eerder gekochte bedrijven WhatsApp en Instagram.
2. Reclame, Big Data en AI gaan onze maatschappij waarschijnlijk destabiliseren
Multinationals, grote internet bedrijven en in hun kielzog investeerders en schaduwbanken zullen steeds meer geld gaan investeren
in reclame en Big Data omdat dat de sleutel tot de macht over consumenten is, zoals we in de vorige paragraaf gezein hebben.
Omdat er telkens grotere sommen geld naar deze sector gaan, gaat deze de samenleving sterk beïnvloeden.
Waarschijnlijk nog in sterker dan de financiële sector die de maatschappij sterk in haar greep houdt.
AI gaat een grotere invloed op mensen hebben dan de opkomst van sociale media.
AI gaat namelijk informatie en inzichten aan gebruikers geven waarvan gebruikers zelf nauwelijks meer de invloed op hun leven kunnen overzien.
Daarmee gaat de samenleving wederom een andere fase in.
Zie ook
Phillipp Blom acht het waarschijnlijk dat eigenaren van informatie uit Big Data/AI ons leven zal gaan domineren. Zij zullen onze gedachten en ons handelen voor een belangrijk deel gaan bepalen.
Het is ook mogelijk dat een deel van de bevolking geheel afhankelijk is van informatie uit Big Data/AI. Zij zullen een marginaal bestaan gaan leiden in de samenleving, hetgeen waarschijnlijk tot instabiliteit in onze samenleving zal leiden.
3. In de evenwichtseconomie is reclame overbodig en Big Data/AI is dienstbaar
In de ev ec zijn deze uitdagingen niet aanwezig:
Reclame, Big Data en AI hebben in de vrije markt de functie om de bedrijven die achter deze ontwikkelingen zitten of er gebruik van maken
meer marktaandeel, meer macht en meer winst te verschaffen. Hier heeft een kleine groep mensen die de bedrijven geheel of gedeeltelijk bezitten het meeste voordeel van.
In de ev ec zijn organisaties niet hierop gericht.
Organisaties
in de evenwichtseconomie -de tegenhangers van bedrijven in de vrije markt- zijn zo ingericht dat zij het belang van de samenleving als geheel dienen.
Zij hoeven namelijk niet naar meer marktaandeel te streven omdat zij een vaste klantenkring hebben die de organisaties voldoende en regelmatige inkomsten garandeert.
Ook worden organisaties in grote lijnen gestuurd door de lokale samenleving en hebben zij daarom geen stimulans om naar macht te streven.
En organisaties zijn niet gericht op winstmaximalisatie omdat de samenleving in grote lijnen bepaald hoeveel winst zij maken en hoe deze winst ingezet wordt ten behoeve van de samenleving.
AI kan en zal door sommige landen ook ingezet worden bij het domineren van andere landen, zoals in de inleiding al ter sprake kwam.
Elders
is uitgebreid toegelicht waarom dit soort geopolitieke spanningen in de evenwichtseconomie beter kunnen worden opgelost.
Referenties