evenwichts economie
De
Evenwichts­economie

Voor evenwicht in
economie, samenleving en milieu

RECLAME, Big Data & AI VEROORZAKERS VAN GROEIENDE MAATSCHAPPELIJKE PROBLEMEN

en het antwoord van de evenwichts­economie

Kennis
delen
ipv
bezitten

In het voorafgaande thema Reclame werkt destructief is toegelicht dat reclame, met name digitale reclame, sterk groeit en zal blijven groeien.

De grootste investering vinden echter plaats in Big Data en Artificiële Intelligentie (AI).
In grote lijnen wordt met Big Data en AI hetzelfde bedoeld:

Big Data staat voor het zoeken in heel veel informatie en daar verbanden of kennis uit halen. Dit gebeurt veelal door grote bedrijven. Het zoeken van dit soort verbanden of kennis gebeurt meestal met software die kan leren welke verbanden er in de data aanwezig zijn. Die lerende software wordt ook wel AI genoemd.

Als er na 2023 over AI gesproken wordt, wordt daarmee vaak geheel op de consument toegspitste AI software bedoeld. ChatGPT is dan de bekendste. Deze AI software leert van diverse bronnen, veelal op internet.

Daarnaast heb je AI toepssingen die door landen gebruikt wordt om overwicht en/of macht te krijgen over andere landen. Dat zijn op miltair gebied, maar ook op economisch gebied.

1. Reclame, Big Data en AI gaat de samenleving in de toekomst domineren

Hoe vrij zijn we eigenlijk in de keuzes die we maken? De consument heeft veel keuzes. Maar iedere keuze die we maken, wordt beïnvloed door reclame. We worden niet gedwongen om een bepaalde keuze te maken maar wel heel slim verleid.

Consumenten worden verleid tot kopen met een heel arsenaal strategieën. In de toekomst zullen die technieken steeds beter worden. Onderstaande korte video 'Future Of Marketing' maakt duidelijk dat de marketeers in 2014 al bezig zijn met het effectiever maken van deze verleidings­strategieën.

Bij afspelen plaatst YouTube cookies.
OK
Future Of Marketing, 2014

Iemand helpen door hem altijd en overal te informeren over producten die voor hem interessant zouden kunnen zijn, zoals marketeers beweren, is uiteraard heel nobel. De realiteit is echter dat bedrijven deze technieken ook gebruiken om zoveel mogelijk producten te verkopen, ongeacht of er echt behoefte aan is en ongeacht of het product geschikt is voor de klant.

De praktijk is tegenwoordig dat bedrijven een profiel van individuen maken door ze te volgen via verschillende platformen. De technieken hiervoor worden steeds beter. [1] [2]
Bij afspelen plaatst de VPRO cookies.
OK
TV programma VPR Tegenlicht, 27-10-2019, onderwerp De grote dataroof

Dit soort informatie, soms met naam, wordt verkocht. Dit is een groeiende trend. Als je de 'logica van de vrije markt' volgt, is de verwachting dat reclame telkens efficiënter wordt. We zullen telkens slimmer benaderd worden. Het oneerlijke is dat de meeste mensen niet goed weten dat ze op een heel uitgekiende manier overgehaald worden om te kopen.

Als de trend doorzet, zal alles wat van iemand bekend is worden opgeslagen. Google is op dat gebied de koploper. De Duitstalige reportage 'Die Geheime Macht von Google' van het programma Die Story im Ersten wijst op deze schaduwkant van Google: "Google is tegenwoordig meer dan alleen maar een zoekmachine. Google dringt in telkens meer levensgebieden door en slaat telkens meer data op. Google is een oncontroleerbare macht geworden en maakt daar gebruik van door burgers te beïnvloeden. Drones, zelfrijdende auto's bestuurd met Google technologie, zelflerende thermostaten van Google, gmail, the internet of things, zijn toepassingen waarmee Google in de toekomst telkens meer data van individuen zal gaan opslaan."

Bij afspelen plaatst YouTube cookies.
OK
Die Story im Ersten: Die geheime Macht von Google
Bij afspelen plaatst YouTube cookies.
OK
Zondag met Lubach, progamma over de macht van Facebook, 8-4-2018

Facebook gaat gebruikers­gegevens ontvangen van de eerder gekochte bedrijven WhatsApp en Instagram.
Het lijkt logisch dat Facebook en andere sociale media op eenzelfde manier te werk gaan als Google. [3]

2. Reclame, Big Data en AI gaan onze maatschappij waarschijnlijk destabiliseren

Multinationals, grote internet bedrijven en in hun kielzog investeerders en schaduwbanken zullen steeds meer geld gaan investeren in reclame en Big Data omdat dat de sleutel tot de macht over consumenten is, zoals we in de vorige paragraaf gezein hebben. Omdat er telkens grotere sommen geld naar deze sector gaan, gaat deze de samenleving sterk beïnvloeden. Waarschijnlijk nog in sterker dan de financiële sector die de maatschappij sterk in haar greep houdt.

AI gaat een grotere invloed op mensen hebben dan de opkomst van sociale media. AI gaat namelijk informatie en inzichten aan gebruikers geven waarvan gebruikers zelf nauwelijks meer de invloed op hun leven kunnen overzien. Daarmee gaat de samenleving wederom een andere fase in.

Bij afspelen plaatst de VPRO cookies.
OK
Villa Buitenhof, 22 okt 2017: Phillipp Blom ligt in toe waarom klimaat­verandering, maar zeker ook Big Data/AI een grote impact zullen hebben op ons leven.
Zie ook

Phillipp Blom acht het waarschijnlijk dat eigenaren van informatie uit Big Data/AI ons leven zal gaan domineren. Zij zullen onze gedachten en ons handelen voor een belangrijk deel gaan bepalen.
Het is ook mogelijk dat een deel van de bevolking geheel afhankelijk is van informatie uit Big Data/AI. Zij zullen een marginaal bestaan gaan leiden in de samenleving, hetgeen waarschijnlijk tot instabiliteit in onze samenleving zal leiden.

3. In de evenwichts­eco­nomie is reclame overbodig en Big Data/AI is dienstbaar

In de ev ec zijn deze uitdagingen niet aanwezig:

Reclame, Big Data en AI hebben in de vrije markt de functie om de bedrijven die achter deze ontwikkelingen zitten of er gebruik van maken meer marktaandeel, meer macht en meer winst te verschaffen. Hier heeft een kleine groep mensen die de bedrijven geheel of gedeeltelijk bezitten het meeste voordeel van.

In de ev ec zijn organisaties niet hierop gericht. Organisaties in de evenwichts­eco­nomie -de tegenhangers van bedrijven in de vrije markt- zijn zo ingericht dat zij het belang van de samenleving als geheel dienen.

Zij hoeven namelijk niet naar meer marktaandeel te streven omdat zij een vaste klantenkring hebben die de organisaties voldoende en regelmatige inkomsten garandeert. Ook worden organisaties in grote lijnen gestuurd door de lokale samenleving en hebben zij daarom geen stimulans om naar macht te streven. En organisaties zijn niet gericht op winstmaximalisatie omdat de samenleving in grote lijnen bepaald hoeveel winst zij maken en hoe deze winst ingezet wordt ten behoeve van de samenleving.

AI kan en zal door sommige landen ook ingezet worden bij het domineren van andere landen, zoals in de inleiding al ter sprake kwam. Elders is uitgebreid toegelicht waarom dit soort geopolitieke spanningen in de evenwichts­eco­nomie beter kunnen worden opgelost.

Referenties

Uitgebreide goede video over de aggressieve werking van reclame
Video met vergelijkbare boodschap: Do you really want to be a marketer's wet dream?
Artikel van de NOS: 'Facebook gaat gegevens gebruikers delen met WhatsApp'
[1] 'Big Brother: Have New Advertising Models Become Too Aggressive and Intrusive?'.
Uitgebreide goede video over de aggressieve werking van reclame
[2] Video: Do you really want to be a marketer's wet dream?
[3] Artikel van de NOS: 'Facebook gaat gegevens gebruikers delen met WhatsApp'