BIJ VOORKEUR LOKALE BANDEN
WattsNext
Fotograaf: Mel Boas, Zeist ▶
Licentie: © copyright Mel Boas ▶

VASTE RELATIE KLANT ORGANISATIE
In de vrijemarkt wordt ons koopgedrag gestuurd door reclameboodschappen.
Onderzoek leert dat de grote keuzevrijheid in de vrije markt ons niet gelukkiger maakt.
In de evenwichtseconomie wordt het aanbod bepaald door waar de mensen zelf aangeven echt behoefte aan te hebben.
Dit resulteert in een overzichtelijk aantal eerlijke producten.
Die producten en diensten blijken ook nog eens een lagere prijs te hebben.
Maar ook zijn de producten en diensten van hoge kwaliteit omdat innovatie door alle betrokken organisaties samen, zelfs op wereldschaal, kan plaatsvinden.
Daarnaast zijn voorlichting en service veel beter georganiseerd omdat alle lokale organisaties hierbij kunnen samenwerken en de klantenkring stabiel is.
Dit werkt alleen als de klant lokaal een vaste hoeveelheid producten koopt.
De klant heeft dan een langdurige financiële band met de lokale organisaties.
Iedere organisatie heeft zodoende een vaste lokale klantenkring en kan zich richten op de essentie: een mooi goed product maken waar anderen blij mee zijn.
Doordat de klant bij een beperkt aantal lokale organisaties koopt heeft hij juist meer keuzevrijheid!
Dat lijkt tegenstrijdig maar is het niet, zoals we in paragraaf 1 zullen zien.
En meer goed nieuws is: Door een vaste relatie tussen klant en organisatie ontstaan een groot aantal mogelijkheden en voordelen die in de vrijemarkteconomie ondenkbaar zijn,
zoals we in paragraaf 2, 3 en 4 gaan zien.
Dit motiveert de consument om lokaal te blijven kopen.
Ook voor een organisatie is het voordelig om een vaste relatie met zijn klantenkring te hebben, zoals besproken in paragraaf 5.
In paragraaf 6 wordt de structuur besproken die de vaste relatie tussen klant en organisatie in de evenwichtseconomie vormgeeft.
Inhoud
1. Een vaste relatie klant organisatie versus de illusie van vrije keuze ▽2. Lokaal produceren en kopen vereist een vaste relatie klant organisatie ▽
3. De lokale sociale structuur bevordert een vaste relatie tussen klant en organisatie ▽
4. Wat levert de klant een vaste relatie met een organisatie op? ▽
5. Wat levert de organisatie een vaste relatie met de klant op? ▽
6. Hoe vormt zich een vaste relatie tussen klant en organisatie? ▽
6.1. Lokaal kopen zonder vaste afspraken ▿
6.2. Lokaal kopen met vaste afspraken ▿
1. Een vaste relatie klant organisatie versus de illusie van vrije keuze
De consument heeft veel keuzes, maar we kiezen onder invloed van reclame. We kiezen voor merken, voor hoe het product verpakt wordt. , zoals ook blijkt uit onderstaande documentaire 'Vrijheid'.
Een echt vrije productkeuze kunnen maken betekent dat je goed geïnformeerd en zonder invloed van reclame een keuze kunt maken.
Veel mensen kopen reflexmatig. Ze volgen hun impulsen. Onze impulsen worden echter gestuurd door goed doordachte, slimme reclame technieken. Bij het eerdere thema Reclame gaat onze samenleving domineren is dit uitgebreid aan bod gekomen.
We hebben meer keuze mogelijkheden dan ooit te voren. Onderstaande documentaire maakt duidelijk dat we daar juist niet gelukkiger van worden. Als we de keuze krijgen uit veel opties dan worden we daar niet beter van.
Een voordeel is dat reclame hierdoor overbodig wordt. De klant hoeft niet meer verleid te worden. Immers hij zegt toe zegt toe klant te blijven. Daarvoor in de plaats komt het goed informeren van de klant. Dat geeft de klant echte vrijheid.
Door de vaste relatie klant organisatie zullen er een of hooguit twee lokale organisaties zijn die bijvoorbeeld schampo maken voor de lokale markt. De klant krijgt hierdoor in de winkel een overzichtelijk hoeveelheid producten aangeboden. Over alle producten wordt hij zo geïnformeerd dat hij een goede keuze kan maken.
Zoals we in het thema verderop bij Organisaties in handen van de gemeenschap zullen zien, zullen organisaties gemotiveerd zijn om de klant goed te informeren en de klant overzichtlijke keuzemogelijkheden te geven.
2. Lokaal produceren en kopen vereist een vaste relatie klant organisatie
Een belangrijk uitgangspunt van de evenwichtseconomie is koop en produceer
zo lokaal mogelijk.
We zullen nu zien dat dit uitgangspunt alleen kan worden waargemaakt als klant en lokale organisaties een vaste relatie met elkaar hebben.
De klant in de vrije markteconomie maakt vaak keuzes op basis van prijs.
Dat betekent dat producten uit alle delen van de wereld gekocht worden.
Als de klant binding heeft met lokale winkels en lokale producten dan ligt een lokale keuze voor de hand.
Zeker als hij het voor de
prijs
niet hoeft te laten.
Daarnaast wordt de consument in de vrije markt sterk beïnvloed door de reclame.
Hij koopt niet het beste product maar het product dat hem het beste gevoel geeft.
En dat goede gevoel wordt direct gestuurd door reclameteams achter de merken, de winkelketens en de concerns.
De grote invloed van reclame is al aan bod gekomen bij het thema
reclame gaat onze samenleving domineren.
Het bedrijf dat de klant het beste beïnvloed met reclame verkoopt de meeste producten.
Wat we kopen wordt heel erg beïnloed door reclame, terwijl we zelf het gevoel hebben dat we zelf bepalen wat we kopen.
De evenwichtseconomie zet daar iets sterkers tegenover.
De evenwichtseconomie vraagt aan consumenten om een vaste relatie aan te gaan met de lokale organisaties.
Als een consument altijd bij een bepaalde vertrouwde organisatie in de buurt koopt en de mensen om hem heen doen dat ook dan hebben reclameboodschappen nauwelijks invloed.
In paragraaf 4 zullen we zien dat de klant graag die vaste relatie met lokale organisaties wil aangaan omdat hij
hierdoor producten krijgt die in alle opzichten beter voor hem zijn.
Ook de sociale structuur van de evenwichtseconomie bevordert een vaste relatie klant organisatie zoals we in de volgende paragraaf zullen zien.
3. De lokale sociale structuur bevordert een vaste relatie tussen klant en organisatie
De sociale structuur van de evenwichtseconomie bevordert dat klanten loyaal zijn aan hun lokale organisaties en minder snel elders zullen kopen.
Hoe dit werkt wordt nu besproken.
De klant is ook deelnemer aan de evenwichtseconomie en daarom deel uit van een hecht lokaal sociaal netwerk.
Hechte sociale netwerken vormen een belangrijke basis van de evenwichtseconomie.
Door die hechte lokale sociale netwerken
lokale sociale netwerken
blijft men ook gemotiveerd om lokaal te kopen.
Het helpt natuurlijk ook dat werknemers van een organisatie deel uitmaken van een netwerken met hun klanten.
Als bijvoorbeeld de lokale bakker zijn lokale klanten persoonlijk kent via dit netwerk, zullen zijn klanten hem zijn omzet ook eerder gunnen
en bij hem blijven kopen.
Daarnaast is het zo dat iedere klant ook werkt in een lokale organisatie.
Die organisatie is op zijn beurt ook weer afhankelijk van de inkomsten uit de lokale klantenkring.
Door deze structuur ondervindt iedere klant als werknemer ook het belang van een trouwe klantenkring.
4. Wat levert de klant een vaste relatie met een organisatie op?
Door de vaste relatie klant organisatie heeft de klant een aantal voordelen:
Hierdoor is de evenwichtseconomie zo georganiseerd dat veel geldverslindende economische problemen en knelpunten nauwelijks optreden. Ook de sociale en maatschappelijke problemen veroorzaakt door de vrije markt kosten uiteindelijk veel geld. Hetzelfde geld voor de milieuproblemen. Door de economie anders te organiseren is er dus veel geld te besparen.
Om deze besparing voor de leek enigsinds inzichtelijk te maken is globaal becijferd hoeveel de producten en diensten in de evenwichtseconomie gemiddeld goedkoper zijn. Het blijkt dat de producten en diensten in de evenwichtseconomie zo'n 40% tot 60% goedkoper zijn.
Dat lijkt een onrealistische vraag, maar in evenwichtseconomie is zal onderzoek zo gebundeld worden dat het een optimaal resultaat kan opleveren. Hoeveel innovatiekracht er is wordt alleen bepaald door hoeveel mensen onderdeel uitmaken van de evenwichtseconomie. Het aantal deelnemers bepaalt namelijk de omvang van de autoindustrie en daarmee de innovatiekracht ervan.
In de evenwichtseconomie is het vanzelfsprekend dat innovatie gedaan wordt door alle organisaties die er belang bij hebben. Maar ook organisaties die er geen direct belang bij hebben kunnen ondersteunen bijvoorbeeld bij het aanleveren van kennis.
Organisaties kunnen namelijk producten en diensten bieden die ook gericht zijn op waar iemand als mens behoefte aan heeft. Dat kan zijn in de vorm van speciale aandacht en begeleiding, het begeleiden bij persoonlijke ontwikkeling. Maar ook de service kan veel uitgebreider zijn.
En omdat organisaties dienstbaar zijn aan de samenleving als geheel zullen hun producten en diensten ook anders van aard -veel meer gericht op het belang van de samenleving als geheel- zijn dan die van bedrijven verwikkeld in een concurrentiestrijd.
5. Wat levert de organisatie een vaste relatie met de klant op?
De vaste relatie klant organisatie heeft essentiële voordelen voor een organisatie in de evenwichtseconomie.
Een aantal hiervan zijn; de organisatie kan gegarandeerd goederen afzetten en heeft dus bestaansrecht,
de organisatie krijgt goede feedback van hun vaste klanten en andere organisaties.
Een organisatie hoeft geen tijd meer te steken in zaken als concurreren met anderen, marketing en sales.
De organisatie kan zich richten op waar ze goed in is of wil worden.
Doordat de organisatie en de lokale klantenkring met elkaar verweven zijn en de organisatie
onderdeel uitmaakt van de netwerken
in de samenleving is de organisatie een organisch onderdeel van de samenleving.
Hierdoor is een organisatie voor de werknemers een belangrijk onderdeel van hun leven.
De organisatie heeft daarmee een positie in de samenleving die veel belangrijker is dan alleen het leveren van goederen en diensten.
6. Hoe vormt zich een vaste relatie tussen klant en organisatie?
Gezien de verleidingen waaraan we iedere dag blootstaan is het belangrijk dat
deelnemers stimulans hebben om lokaal te blijven kopen, zoals we gezien hebben in de voorafgaande paragrafen.
Daarnaast moeten er harde afspraken gemaakt worden die vaste relatie tussen klant en organisatie garanderen.
Hierover gaan de laatste twee subparagrafen.
6.1. Lokaal kopen zonder vaste afspraken
De meest eenvoudige vorm van vaste relatie klant en organisatie is dat de consument een product zo lokaal mogelijk koopt.
Dit zou voor een groot deel voorkomen kunnen worden als men in de lokale samenleving aandacht heeft voor elkaar, ook voor elkaars minder positieve kanten.
Deze manier van lokaal kopen kan werken in de beginfase van de evenwichtseconomie. Al naar gelang de economie groter wordt kunnen meer mensen toetreden met 'freeride'gedrag. Als deze manier van lokaal kopen niet goed werkt dan wordt overgegaan op kopen met vaste afname:
6.2. Lokaal kopen met vaste afname
Vaste afname wordt echt 'vast' gemaakt door een contract. Een contract waarin vastgelegd wordt hoeveel er wordt afgenomen. Bij die vaste afname hoort dan ook een maandelijks of jaarlijks overboeking vanuit de klant naar de organisatie.
Een consument kan er ook voor kiezen om slechts een deel van de producten van de lokale organisaties af te nemen. Iedere consument maakt hierover vaste afspraken met alle lokale organisaties. Een ander deel van zijn producten koopt hij dus niet lokaal in de evenwichtseconomie of in de vrije markt.
Dit laatste zou hoofdzakelijk het geval moeten zijn als niet alle producten lokaal kunnen worden afgenomen. Ook pas toetredende deelnemers aan de evenwichtseconomie zouden op die manier kunnen wennen aan de gang van zaken in de evenwichtseconomie c.
De keuze voor een gedeltelijke lokale afname is niet gunstig voor de solidariteit als deelnemers daar eigen voordeel tov anderen mee kunnen behalen. Deelnemers die dergelijke keuzes maken zullen ook minder voordeel hebben van deelname aan de evenwichtseconomie. De Handhavende organisatie hanteert hiervoor regels.
Referenties