ORGANISATIES VOOR STURING, SAMENWERKING EN INNOVATIE
Bij het voorafgaande thema
Samenwerking & innovatie
is al aan de orde geweest hoe de Verbindende Organisatie ervoor zorgt dat de lokale gemeenschap haar organisaties kan sturen.
Ook is de rol van de Verbindende Organisatie op het gebied van innovatie en samenwerking in de lokale economie aan bod gekomen.
De verbindende rol van de Verbindende Organisatie wordt in dit thema verder toegelicht.
We zullen zien dat de Verbindende Organisatie:
- economie, samenleving en milieu verbindt,
- en burgers onderling verbindt.
Inhoud
1. Kracht van de Verbindende Organisatie ▽1.1. Spilfunctie ▿
1.2. Algemeen belang en langetermijnbeleid ▿
2. Doelen direct te herleiden tot gedachtegoed van de evenwichtseconomie ▽
2.1. Milieubehoud ▿
2.2. Werk voor iedereen ▿
2.3. Aandacht en begeleiding ▿
2.4. Gedragsverandering bewerkstelligen ▿
2.5. Volledige transparantie bij organisaties ▿
2.6. Ondersteuning lokale gemeenschap bij sturen organisaties ▿
2.7. Organisaties aanpassen aan veranderende omstandigheden ▿
2.8. Afstemming van verandering van behoeften, arbeidspotentiëel en opleiding ▿
2.9. Begelijding bij het opbouwen van een geschikte infrastructuur ▿
2.10. Ondersteuning lokale gemeenschap bij toepassen richtlijnen ▿
2.11. Freerider gedrag ontmoedigen ▿
2.12. Samenwerken met andere Verbindende Organisaties ▿
3. Verbinden ▽
3.1. Voortdurend contact met de gemeenschap ▿
3.2. Voortdurend contact met de lokale organisaties ▿
3.3. Stimuleren van gemeenschapszin / sociale cohesie ▿
4. Ontstaan en groei van de Verbindende Organisatie ▽
1. Kracht van de Verbindende Organisatie
1.1. Spilfunctie
De Verbindende Organisatie onderhoudt een sterke band met de
lokale gemeenschap
en haar organisaties
en weet daarom wat lokale ontwikkelingen en lokale behoeften zijn.
De Verbindende Organisatie kijkt hoe deze lokale ontwikkelingen passen in de globale wereld.
Gekeken wordt naar mondiale ontwikkelingen op het gebied economie, milieu en samenlevingen.
De Verbindende Organisatie brengt lokale ontwikkelingen en mondiale ontwikkelingen samen en stemt af
met Verbindende Organisaties in andere regio's.
Dit resulteert in beleid voor nu en in de toekomst.
Dit beleid stuurt wat er gebeurt in de lokale gemeenschap en dus ook binnen de lokale organisaties.
1.2. Algemeen belang en langetermijnbeleid
Economische belangen zorgen ervoor dat veel beleid dat daartegen indruist worden afgezwakt. Een voor de hand liggend voorbeeld is het klimaatprobleem. Dat vraagt om een krachtige lange termijn maatregelen. Met het klimaatakkoord van Parijs is uitonderhandeld wat politici in de diverse landen hieraan gaan doen. Daarbij heeft iedere land gelet op zo min mogelijk economische schade door de milieu maatregelen.
Een tweede obstakel is dat overheden die opereren in de vrijemarkteconomie begrijpelijkerwijze eerst de economie op orde willen hebben en daarna pas de andere problemen. Het idee daarbij is natuurlijk dat als er maar eenmaal economische groei is er genoeg geld is de andere problemen te kunnen oplossen.
De huidige praktijk is echter vaak dat economische problemen blijven domineren en overheden branden en brandjes blijven blussen. Dit is al uitgebreid toegelicht bij Financiële problemen en Economische problemen.
Lange termijn doelen blijven hierdoor op de achtergrond.
Daarnaast is de praktijk vaak dat economische machtsstructuren blijven domineren.
Zij hebben allemaal hun eigen agenda's die vaak niet overeenstemmen met een langetermijnbeleid gericht op de samenleving en het milieu.
Een ander obstakel is dat regeringen in een democratie worden samengesteld door verkiezingen. Doordat regeringssamenstelling na een verkiezingen regelmatig wisselen is het overheidsbeleid minder stabiel. Hierdoor is het voeren van een langetermijnbeleid minder goed mogelijk.
Maar ook veel kiezers denken en stemmen op wat op korte termijn van voordeel voor hun eigen (financiële) situatie. Dat is niet onlogisch omdat deze kiezers, onderdeel uitmakend van de vrijemarkteconomie, zich ook gedragen volgens de wetten van de vrije markt: korte termijn en eigen voordeel.
Het economisch stelsel van de evenwichtseconomie kent namelijk geen economische machtsstructuren zoals organisaties voor bedrijfsbelangen en grote bedrijven. Hoe dit werkt is al eerder toegelicht bij Organisaties in handen van gemeenschap.
Of anders geformuleerd de economie staat in dienst van de samenleving en het milieu. Hierdoor heeft de Verbinden Organisatie haar handen meer vrij voor beleid gericht op de samenleving en het milieu.
Niet alleen de economische structuur werkt mee, maar ook de instelling van de burgers werkt langetermijnbeleid in de hand, zoals we nu zullen zien.
Omdat de spelregels van de vrije markt, eigen belang voorop en direct voordeel nastreven, niet van toepassing zijn in de evenwichtseconomie gaan burgers zich anders opstellen. In het eerdere thema Burgers laten het vrijemarktdenken los is toegelicht dat verschillende structuren in de evenwichtseconomie eraan bijdragen dat burgers meer belang hechten aan langetermijnbeleid. Langetermijnbeleid is namelijk gericht op hun eigen toekomst en dat van hun kinderen.
De Verbindende Organisatie kent nadrukkelijk geen groepen/partijen die deelbelangen van een specifieke groep vertegenwoordigen. Iedereen die werkt bij de Verbindende Organisatie is gericht op het Algemeen belang, oftewel het belang van de samenleving als geheel. De mensen uit de Verbindende Organisatie die beleid uitvoeren krijgen geen mandaad van de kiezer om gedurende een periode zelf beleid uit te stippelen, maar zij richten hun beleid ten alle tijde op wat het beste is voor de samenleving als geheel en zijn ook voortdurend in overleg met die samenleving. Hoe dit overleg georganiseerd is wordt toegelicht bij Actieve democratie. De Verbinden Organisatie zou concreet bijvoorbeeld kunnen werken met een zogenaamd
Daarnaast moet de groep zo goed mogelijk communiceren naar de samenleving als geheel om draagvlak te behouden.
Langetermijnbeleid komt nadrukkelijk aan de orde omdat deze zeggenschap gericht is op het algemeen belang en langetermijnbeleid in het belang is van de samenleving als geheel
Het is boven al een keer ter sprake gekomen: doordat in een parlementaire democratie regeringssamenstellingen sterk kunnen wisselen, is de langetermijnbeleid lastig.
In de evenwichtseconomie worden mensen die werken bij de Verbindende Organisatie niet gekozen of herkozen. Het zijn gewoon werknemers met een bepaalde taak, namelijk het beleid maken gericht op het algemeen belang. Zij gaan ook niet op campagne om zichzelf te promoten. Zij hoeven niet voortdurend bezig te zijn met zichzelf zichzelf in de kijker te spelen.
Dat maakt dat zij niet bezig zijn met de waan van de dag maar hun focus kunnen houden op het algemeen belang en de lange termijn.
2. Doelen direct te herleiden tot gedachtegoed van de evenwichtseconomie
In principe ondersteunt iedere organisatie het gedachtegoed van de evenwichtseconomie. Zoals we nu zullen zien heeft de Verbindende Organisatie een speciale rol hierbij.
2.1. Milieubehoud
De Verbindende Organisatie stimuleert milieubewustzijn bij de lokale gemeenschap. We zullen nu bespreken waarom dit succesvol kan zijn.
In Vanaf 2040 een omslagtraject zijn de contouren voor de richtlijnen op het gebied van milieu weergegeven.
De Verbindende Organisatie stimuleert de lokale gemeenschap om de richtlijnen te vertalen naar concrete afspraken. Omdat de lokale gemeenschap zelf de concrete uitwerking voor de lokale situatie heeft geformuleerd wordt milieubeleid beter uitvoerbaar.
2.2. Werk voor iedereen
De evenwichtseconomie heeft als uitgangspunt Werk voor iedereen.
De Verbindende Organisatie coördineert bij het plaatsen van mensen bij organisaties.
Dit gebeurt zoals gebruikelijk, in ruggespraak met de lokale gemeenschap.
Werk voor iedereen betekent ook dat iedereen aan het werk moet kunnen.
De Verbindende Organisatie zorgt ook voor opvang van mensen die niet passen binnen een organisatie die primair gericht is op het maken van diensten en goederen.
Hiervoor kunnen begeleidende organisaties worden opgericht. Ook kan goede begeleiding door een
netwerk voor aandacht en begeleiding
deels uitkomst bieden.
2.3. Aandacht en begeleiding
Mensen met een positieve, constructieve instelling vormen een belangrijke voorwaarde voor een goede samenleving en een goed economisch stelsel.
Aandacht en begeleiding van mensen binnen hun organisaties draagt hieraan bij, zoals toegelicht bij
Netwerken voor aandacht en begeleiding.
In het thema
Organisaties in handen van gemeenschap, paragraaf 6.3.
is toegelicht dat organisaties ervoor zorg dragen dat iedereen aandacht en begeleiding krijgt.
Vanuit haar spilfunctie ondersteunt de Verbindende Organisatie de andere organisaties hierbij.
Niet iedereen die dat nodig heeft krijgt aandacht en begeleiding binnen een organisatie. Bijvoorbeeld omdat niet iedereen kan functioneren in een arbeidsproces.
De Verbindende Organisatie zorgt voor begeleiding of richt organisaties op die deze mensen betrokken houden bij de samenleving.
Uitgangspunt is dat iedereen begeleidt wordt naar volwaardig lidmaatschap van de lokale gemeenschap, met bijbehorende rechten en plichten.
2.4. Gedragsveranderingen bewerkstelligen
Een belangrijke opdracht van de Verbindende Organisatie is om mensen ertoe te bewegen om op een andere manier gaan consumeren.
Bij Consument gaat anders denken
wordt toegelicht hoe dit veranderingsproces eruit ziet.
In principe zou dit proces vanzelf kunnen verlopen omdat consumenten die meer onderdeel willen zijn van de evenwichtseconomie
geleidelijk aan meer voldoen aan de richtlijnen van de evenwichtseconomie.
Toch zal het merendeel van de consumenten niet vanzelf hun consumptiepatroon wijzigen.
Om dat te bewerkstelligen zouden gedragsbeïnvloedende technieken kunnen worden toegepast.
In de vrijemarkteconomie is het resultaat hiervan
beperkt
en zullen deze technieken er niet toe leiden dat bijvoorbeeld klimaatverandering substantieel zal worden verminderd.
De evenwichtseconomie heeft hier wel
een geschikte structuur
om gedragsverandering te bewerkstelligen die
wel effectief
is.
Het is onder andere de taak van de Verbindende Organisatie om deze gedragsverandering te bewerkstelligen.
2.5. Volledige transparantie bij organisaties
Een uitgangspunt van de evenwichtseconomie is dat organisaties volkomen transparant zijn.
De Verbindende Organisatie heeft als taak te beoordelen of hetgeen een organisatie doet overeenkomt met hetgeen gecommuniceerd wordt naar de klant.
Uiteraard wordt er gekeken naar het product zelf, maar ook zaken als milieu, dierenleed en arbeidsomstandigheden.
Hiervoor heeft de Verbindende Organisatie kennis nodig van de productieprocessen in organisaties.
Het is echter niet altijd efficiënt om zelf experts in huis te hebben.
Omdat
organisaties en werknemers zeer flexibel
zijn is tijdelijke uitwisseling van personeel
met andere organisaties die de expertise wel in huis hebben is dan een goede optie.
De rol die de Verbindende Organisatie speelt bij het bevorderen van transparantie bij de lokale organisaties helpt ook
bij het uitvoeren van de volgende taak:
2.6. Ondersteuning lokale gemeenschap bij sturen organisaties
Dit maakt de Verbindende Organisatie de belangrijkste organisatie in de evenwichtseconomie. Zij zorgt ervoor dat het lokale ecosysteem van organisaties optimaal is afgestemd op de wensen van de lokale samenleving.
Datgene wat de belangrijkste taak van het management van bedrijven is; het creëren van meer afzet, het veroveren van nieuwe markten, het verslaan van de concurrentie is in de evenwichtseconomie overbodig.
Een organisatie heeft een eenvoudige taak: maken van goede producten die optimaal aansluiten bij de wensen van hun klanten. Hierdoor is het gehele economisch systeem veel eenvoudiger en veel efficiënter. De Verbindende Organisatie ondersteunt iedere organisatie bij het behouden van een vaste, tevreden klantenkring die zorgt voor stabiele inkomsten. Omdat het hele ecosysteem van organisaties samenwerkt om de lokale gemeenschap optimaal van dienst te zijn behartigen zij het algemeen belang.
Zij stimuleert dat mensen die deelnemen aan besluitvormingsprocessen zichzelf goed voorbereiden. En stimuleert dat zij zich richten op het algemeen belang. De Verbindende Organisatie stimuleert burgers op allerlei manieren om gemeenschappelijk te komen tot consensus, tot globale oplossingen of tot werkbare eerste aanzetten. De Verbindende Organisatie zet deze uitkomsten om in beleid.
Dit hele proces van sturing door de lokale gemeenschap heeft vele aspecten waarop verder wordt ingegaan bij een actieve democratie.
2.7. Organisaties aanpassen aan veranderende omstandigheden
In de vorige paragraaf hebben we in grote lijnen gezien hoe de Verbindende Organisatie de wensen van de lokale gemeenschap vertaalt naar uitvoerbaar beleid.
Aanleiding hiervoor kan zijn veranderende behoeften of wensen binnen de lokale gemeenschap. Ook ontwikkelingen elders in de wereld kunnen hiertoe leiden. Daarnaast is het mogelijk dat onderzoek en/of innovatie om nieuwe organisaties vraagt.
Formeel is de burger aan zet bij iedere verandering. In de praktijk zullen dit soort veranderingen veelal passen binnen het langetermijnbeleid van de Verbindende Organisatie.
De gedachtegang bij dit soort veranderingen wordt ook toegelicht bij Werkverdeling.
Op dat moment, maar waarschijnlijk al eerder, komen de Beheer Organisatie en de Monetaire Organisatie in beeld. In overleg met de Verbindende Organisatie zorgen zij ervoor dat de geplande veranderingen ook in financieel opzicht goed verlopen.
2.8. Afstemming van verandering van behoeften, arbeidspotentieel en opleiding
Mochten bijvoorbeeld wensen of behoeften binnen de lokale gemeenschap veranderen dan zal de Verbindende Organisatie zich daarop gaan concentreren. Of dat leidt tot concrete veranderingen van bijvoorbeeld het lokale economisch systeem hangt af van of het algemeen belang daarmee gediend is.
De Verbindende Organisatie heeft een belangrijke rol bij het ondersteunen de individuele werknemer hierbij. En zij zorgt ervoor dat huidige en toekomstige behoefte aan kennis in de maatschappij en economie, de ontwikkelingswensen burgers en opleidingstrajecten op elkaar afgestemd blijven.
2.9. Begeleiding bij opbouwen van een geschikte infrastructuur
Als overheden onvoldoende middelen hebben dan is het aan de Verbindende Organisatie om dit lokaal te regelen of bij andere regio's in de evenwichtseconomie om ondersteuning te vragen.
De tabloids in Engeland, in handen van een 5-tal miljardairs, hebben met het inspelen op onderbuikgevoelens een grote rol gespeeld bij de Brexit, [4] maar ook zeker geholpen door de slecht onderbouwde plannen van de voorstanders. [5] Dit ondanks onderbouwde argumenten van objectievere media. [6]
De Amerikaanse media hebben zeker bijgedragen aan de verkiezing van Trump.
Om dit soort beïnvloeding tegen te gaan kan de Verbindende Organisatie besluiten om media en/of sociale media te faciliteren die eerlijk en objectief functioneren en hun bevindingen onderbouwen.
2.10. Ondersteuning lokale gemeenschap bij toepassen richtlijnen
In de evenwichtseconomie zijn alleen globale richtlijnen geformuleerd. Dit is een bewuste keuze.
De mensen die deel uit maken van de lokale gemeenschap geven door hun lidmaatschap van de evenwichtseconomie wel aan dat ze achter het gedachtegoed van de evenwichtseconomie staan. Zij geven hiermee te kennen dat zij onderstrepen dat er een evenwicht moet komen/zijn tussen economie, samenleving en milieu. Tegelijkertijd legt de evenwichtseconomie de verantwoordelijkheid voor de toepassing van de richtlijnen bij de lokale gemeenschap.
Een nuance hierbij is overigens wel dat andere lokale gemeenschappen waarmee een lokale gemeenschap een sterke band onderhoudt ook invloed hebben. Hierdoor worden alle lokale gemeenschappen bij de les gehouden.
Bijvoorbeeld in de evenwichtseconomie is corruptie op zijn zachts gezegd niet wenselijk. Toch kunnen er in corrupte regio's kernen van de evenwichtseconomie ontstaan. De deelnemers aan de plaatselijk evenwichtseconomie zullen dan veel aandacht moeten hebben voor corruptie.
Zij zouden ondersteuning kunnen vragen bij Verbindende Organisaties van andere lokale gemeenschappen. Een mogelijkheid is dat experts met aandacht voor corruptie in die kern aan de slag gaan.
Ook zou de Verbindende Organisatie de lokale gemeenschap kunnen stimuleren om afspraken te maken over het bestrijden van corruptie. Omdat deze regels onderling zijn vastgesteld betekent dit dat normen en waarden worden bijgesteld.
In de netwerken voor aandacht en begeleiding wordt het hierdoor gemakkelijker om corrupt gedrag ter discussie te stellen. De netwerken vormen ook een basis voor de bescherming tegen fysiek geweld en bedreigingen.
Voor corruptie in bovenstaand voorbeeld kan ook ingevuld worden; slechte arbeidsmoraal, ongelijkheid tussen man en vrouw, kindhuwelijken, oude mannen met een machtspositie, onderdrukking minderheden, etc.
2.11. Freerider gedrag ontmoedigen
Ook kan iemand alleen aan onderdelen van de evenwichtseconomie deelnemen die hij of zij zelf belangrijk vindt.
Stel nu dat iemand de goedkope, gezonde, duurzame producten in de evenwichtseconomie koopt. Maar hij belegt zijn kapitaal met rente of ander rendement buiten de evenwichtseconomie. Dan geniet hij wel de lusten maar niet de 'lasten' van de evenwichtseconomie.
Het zou niet rechtvaardig zijn als mensen die alleen goedkope producten kopen binnen de evenwichtseconomie hetzelfde voordeel zouden krijgen als mensen die zich helemaal houden aan de richtlijnen van de evenwichtseconomie.
Daarom is het noodzakelijk om vast te leggen in hoeverre iemand de richtlijnen van de evenwichtseconomie volgt om te bepalen in hoeverre iemand de vruchten kan plukken van de evenwichtseconomie.
De richtlijnen worden samengesteld tot een participatie index, een maat voor in hoeverre iemand deelneemt aan de evenwichtseconomie. Dat kan een getal zijn en/of een omschrijving zijn, afhankelijk van de afspraken binnen de lokale gemeenschap.
En voor wat hoort wat: Deze participatie index bepaalt in hoeverre iemand gebruik kan maken van de voordelen die de evenwichtseconomie te bieden heeft.
2.12 Samenwerken met andere Verbindende Organisaties
Dit samenwerkingsverband richt zich op het versterken van alle regio's. Ook hier wordt het gemeenschappelijk belang gekoesterd, mede omdat iedere regio afzonderlijk daardoor uiteindelijk beter af is.
3. Verbinden
In paragraaf 1 en 2 hebben we gezien dat de Verbindende Organisatie de wensen van de lokale gemeenschap vertaalt naar uitvoerbaar beleid.
Dit gebeurt in samenspraak met Verbindende Organisaties uit andere regio's.
Hiervoor is het belangrijk dat de Verbindende Organisatie en de burgers die ze vertegenwoordigt op een lijn zitten.
Maar daarvoor is het zeker van belang dat de burgers onderling niet hopeloos verdeeld zijn en zich uiteindelijk gezamenlijk kunnen scharen achter één beleidslijn.
Dat laatste, het verenigen van de burgers om te komen tot gemeenschappelijk beleid, is de belangrijkste taak van de Verbindende Organisatie.
Hoe de Verbindende Organisatie deze vorm van verbinding bewerkstelligt wordt nu globaal besproken.
3.1. Verbinden van burgers onderling
Om te kunnen verbinden moet de organisatie in eerste instantie goed weten wat er speelt in de gemeenschap.
De organisatie houdt voeding met de gemeenschap via informele contacten, sociale media, enquêtes en informatie/discussie bijeenkomsten.
Burgers worden uitgenodigd om met elkaar praten over welke behoeften de ander heeft en welke veranderingen of acties nodig zouden zijn
om daaraan tegemoet te kunnen komen.
Iedereen wordt uitgenodigd om samen af te wegen hoe deze wensen te verenigen zijn met de beperkingen van de economie, de gemeenschap en het milieu.
Hoe dit proces verloopt, wordt gedetailleerder toegelicht bij Actieve democratie.
3.2. Verbinden van burgers en organisaties
Bij het ontwikkelen van beleid wordt uiteraard ook gekeken naar welke producten en diensten de lokale organisaties kunnen leveren.
De Verbindende Organisatie overlegt met de organisaties hoe hetgeen er leeft binnen de gemeenschap het beste kan worden omgezet in beleid.
De Verbindende Organisatie betrekt burgers en organisaties in de keuzes die hierin gemaakt moeten worden.
3.3. Stimuleren van gemeenschapszin / sociale cohesie
Een taak van de Verbindende Organisatie is de vorming van gemeenschapszin en sociale cohesie te bevorderen.
Zoals eerder besproken zijn er
succesvolle economische alternatieven
waarin een lokale gemeenschap de leiding heeft in een bedrijf of coöperatie.
Bij al deze alternatieven zien we dat er meer gemeenschapszin en sterke sociale cohesie ontstaat.
De evenwichtseconomie gaat nog verder; de
lokale gemeenschap
heeft niet alleen de leiding maar vormt ook nog eens de vaste klantenkring van alle lokale organisatie.
Omdat de samenleving als geheel zowel 'eigenaar' als klant is bij alle lokale organisaties leeft sterk het besef dat men elkaar nodig heeft.
Omdat iedereen persoonlijk belang heeft bij een goed draaiende economie is iedereen gemotiveerd om iedereen te motiveren om er samen de schouders onder te zetten.
Dat is een sterke basis voor gemeenschapszin / sociale cohesie.
Omdat de Verbindende Organisatie een spilfunctie heeft in de lokale economie is zij hierdoor goed in staat om gemeenschapszin / sociale cohesie te bevorderen.
Maar ook met het stimuleren of organiseren van activiteiten die gemeenschapszin / sociale cohesie te bevorderen is een van de uitdagingen van de Verbindende Organisatie.
4. Ontstaan en groei van de Verbindende Organisatie
De Verbindende Organisatie kan ontstaan uit een afsplitsing van een organisatie die al een rol hierin had. Ook kan een volkomen nieuwe organisatie worden opgericht op initiatief van de groeiende lokale gemeenschap.
De Verbindende Organisatie vormt 'het management' van alle organisaties van de lokale gemeenschap. Het weghalen van 'management' bij alle organisatie en dit concentreren in de Verbindende Organisatie is efficiënter. De hieruit volgende lagere kostprijs is een reden temeer voor de lokale gemeenschap om de Verbindende Organisatie te bekostigen.
Referenties