GEDRAGSBEÏNVLOEDING DOOR SOCIALE NORMEN
De NIX18 campagne van de Nederlandse overheid is een voorbeeld van het stellen van een sociale norm.
Gedragsbeïnvloeding door sociale normen gebeurt ook door mensen erop te wijzen dat andere mensen 'het' al doen of daartoe bereid zijn.
Van deze techniek maakt Natuur & Milieu gebruik door onderstaande onderzoeksresultaten in diverse media te laten verschijnen...
Woning met zonnepanelen ligt goed in de markt
44 Procent van de bevolking heeft de voorkeur voor een koophuis met zonnepanelen.
En 33 procent wil hiervoor graag zo'n 4000 euro meer betalen.
46 procent denkt dat een huis meer waard wordt door zonnepanelen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction dat vandaag gepresenteerd is in het VARA-programma Vroege Vogels.
De stichting Natuur & Milieu gaf de opdracht tot dit onderzoek.
Doordat stroom van eigen zonnepanelen goedkoper is dan de stroom van het energiebedrijf verdienen zonnepanelen zich dubbel terug.