SOCIALE STRUCTUUR DOOR NIEUWSGIERIGE ACTIEVE BURGERS
De evenwichtseconomie stimuleert iedereen om zich te ontwikkelen en te groeien als mens. Deze persoonlijke groei vormt de basis voor een goede sociale structuur.
“’s Avonds aan tafel hebben ze een voldaan gevoel”
Fotograaf: Inge van Mill ▶
Licentie: © copyright van Mill ▶
SAMENWERKEN EN VERBINDING ZOEKEN
De evenwichtseconomie functioneert niet als we niets voor elkaar over hebben of binnen ons eigen kleine wereldje blijven zitten.
Het helpt niet als we de schuld van problemen bij anderen zoeken.
Om de barrières uit de weg te helpen moeten we actief zijn.
In de evenwichtseconomie werken we met elkaar samen en zoeken we contact met elkaar.
Iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid en wordt hierbij ook ondersteund met aandacht en begeleiding.
In het vorige thema is uitvoerig aan bod gekomen hoe aandacht en beleiding voor iedereen in de evenwichtseconomie georganiseerd is.
Mensen krijgen aandacht en begeleiding gericht op alle facetten van het mens zijn: lichamelijke behoeften, zekerheid, sociale acceptatie, waardering en zelfontplooiing.
Hierdoor ontstaat een bloeiende samenleving waarin mensen verbonden zijn met elkaar.
In dit thema en de twee volgende thema's wordt dit verder toegelicht.
In dit thema komt in paragraaf 1 de zorg aan bod zoals die in de evenwicht economie georganiseerd is. We zullen zien dat er een groot verschil is
met de manier waarop in Nederland de participatiesamenleving is ingericht.
In paragraaf 2 en 3 wordt toegelicht welke verlammende tegenstellingen er in de maatschappij van de vrije markteconomie zijn.
De manier waarop de evenwichtseconomie deze tegenstellingen overbrugt en samenwerking in de hele gemeenschap stimuleert, wordt toegelicht in de laatste paragraaf.
Inhoud
1. Aandacht en begeleiding versus de Nederlandse 'participatiesamenleving' ▽2. We leven in geïsoleerde werelden ▽
3. Vrijheid zonder verantwoordelijkheid voor elkaar leidt tot onvrijheid en ontwrichting ▽
4. De evenwichtseconomie is gebaseerd op samenwerking ▽
4.1. Voorzieningen die samenwerking vanzelfsprekend maken ▿
4.2. Geen vrijblijvendheid ▿
4.3. Gemeenschappelijke normen en waarden over hoe je met elkaar om gaat ▿
4.4. Waarom werkt 'Broederschap' wel in de evenwichtseconomie? ▿
1. Aandacht en begeleiding versus de Nederlandse 'participatiesamenleving'
De in Nederland door de regering gewenste participatiesamenleving verschilt van de manier waarop
aandacht en begeleiding gericht op zorg in de evenwichtseconomie is vormgegeven.
Het verschil in aanpak wordt nu toegelicht.
Begin op 6 min 20 seconden
Kern van de lezing is dat langdurige zorg veelal op het werk van vrijwilligers zou neerkomen. Bij het thema verderop Werkverdeling wordt uitgebreid toegelicht hoe in de evenwichtseconomie werk verdeeld wordt. Alle noodzakelijke werkzaamheden, dus ook de zorgwerkzaamheden, worden eerlijk verdeeld over de burgers. En daarbij hoort ook eerlijk loon.
Dit soort verslavingen, maar ook andere gedragingen leiden tot discussie en uiteindelijk tot het stellen regels over hoe de gemeenschap hier mee om gaat. Omdat de afspraken met zijn allen zijn gemaakt, heeft het een positievere invloed op gedrag dan bijvoorbeeld een campagne van de overheid.
2. We leven in geïsoleerde werelden
ik moet veel meer geld en luxe hebben dan anderen,
ik doe niets illegaals, corruptie is hier heel gewoon,
iedereen moet zichzelf maar zien te redden,
er is niks mis met de groeiende inkomensverschillen en groeiende armoede,
de westerse levensstijl is zondig,
hoe mijn buurman aan zijn geld komt daar bemoei ik me niet mee,
vrouwen zijn ondergeschikt,
crimineel gedrag is stoer,
Marrokanen het land uit,
klimaatverandering vormt geen probleem,
ik ga alleen om met mensen van mijn eigen soort,
geld inzamelen voor terrorisme bij gelovigen is goed,
een ondergedoken terrorist uit eigen volk verraad je niet,
werken is noodzakelijk kwaad, ik ben niet betrokken bij mijn werk,
allochtonen kun je maar beter niet in je bedrijf hebben,
oudere mensen zijn geen goede werknemers,
en ga zo maar door.
Je zou ook kunnen zeggen: We staan zover van elkaar af dat we elkaars taal niet meer spreken. We leven in verschillende werelden.
De wrijvingen en tegenstellingen in onze samenleving zijn hiervan een direct gevolg.
Of het nu een app-groepje is of een youtube-kanaal met berichten die aanspreken, we leven op internet in ons eigen wereldje. Dat eigen wereldje is vaak ook een wereld waarin normen en waarden afwijken van wat in de normale omgang wenselijk wordt geacht.
Hierdoor komen ouders en kinderen verder van elkaar te staan.
Wie een beetje rondkijkt op internet constateert dat er nogal wat extreme standpunten en complottheorieën te vinden zijn.
Ook hebben hoog- en laagopgeleiden hele andere opvattingen over met name criminaliteit en leefbaarheid, immigratie en integratie, Europa en globalisering. [11] [12]
Sommige jongeren volgen een studie of zijn actief binnen hun eigen groep. Leven in hun eigen Moslim gemeenschap is hun ideaal. [13]
Op dit moment wonen in Nederland ruim twee miljoen allochtonen met een niet-westerse achtergrond. Migranten hebben de neiging zich te vestigen in de stedelijke gebieden, in buurten met een reeds bestaande gemeenschap.
Het leven in een eigen wereld zie je bijvoorbeeld ook bij mensen die werken in financiële centra. Bij het thema De maatschappij heeft onvoldoende zelfreinigend vermogen wordt toegelicht dat mensen die werken in de financiële wereld normen en waarden hebben die door het overgrote deel van de bevolking worden afgekeurd.
3. Vrijheid zonder verantwoordelijkheid voor elkaar leidt tot onvrijheid en ontwrichting
In een democratie mag iedereen denken en doen wat hij/zij wil, binnen de wettelijke kaders.
Dat is een groot goed, kijkend naar landen waarin vrijheid niet vanzelfsprekend is.
De onderstaande documentaires 'Vrijheid', 'Ongelijkheid' en 'Broederschap' van documentaire-drieluik 'Vrijheid, gelijkheid en broederschap'
maken duidelijk dat ons vrijheidsideaal een keerzijde heeft.
De documentaires geven een wetenschappelijk onderbouwde kijk op de negatieve aspecten van vrijheid.
De evenwichtseconomie sluit aan bij de bevindingen en de oplossingen aangerijkt in dit documentaire-drieluik, zoals we zullen zien.
In de eerste documentaire Vrijheid wordt geconcludeerd dat de vrijheid om ongelimiteerd eigen behoeften na te jagen leidt tot tegenstellingen en concurrentie tussen mensen.
Door die strijd voelen mensen zich juist weer onvrij.
De evenwichtseconomie bevordert ander gedrag bij burgers:
Elders is al uitvoerig toegelicht dat in de evenwichtseconomie geen concurrentie op organisatienivo is. Organisaties werken juist samen.
(De maatschappij heeft onvoldoende zelfreinigend vermogen
en
Focus op geld)
Mogelijk nog belangrijker is dat burgers gestimuleerd worden om zich te richten op samenwerking, zoals we verderop in paragraaf 4. zullen zien.
Grote groepen mensen voelen zich achtergesteld in onze samenleving. Dit is het gevolg van de concurrentie tussen mensen en de daardoor ontstane maatschappelijke tegenstellingen. Hierover gaat onderstaande documentaire Gelijkheid.
In de documentaire legt de Amerikaanse psychiater James Gilligan uit dat er een universeel motief is voor geweld: vernedering, schaamte of gebrek aan respect.
Zoals we in paragraaf 4 zullen zien kan iedere burger in de evenwichtseconomie als volwaardig lid van de samenleving een menswaardig bestaan kan leiden.
Ook te bekijken op
Psychiater James Gilligan komt aan het woord na 28 min.
Echt samenwerken kan ook vertaald worden met broederschap.
Daarover gaat het laatste deel van de documentaire serie. In deze documantaire wordt toegelicht hoe in een samenleving broederschap kan ontstaan. Een belangrijke les uit de documentaire is dat: Hoe sterk de saamhorigheid in de gemeenschap ook is, gemeenschappelijk gemaakte afspraken zullen altijd overtreden worden. Er moeten mensen zijn die erop toezien dat gemeenschappelijk gestelde regels gehandhaafd worden. Dan pas is saamhorigheid vol te houden in een samenleving.
In de evenwichtseconomie wordt det inzicht ook toegepast, zoals we in de paragraaf 4.2. zullen zien.
4. De evenwichtseconomie is gebaseerd op samenwerking
De evenwichtseconomie kan alleen optimaal functioneren als mensen in staat zijn tot echte
samenwerking.
Deze vorm van samenwerken gaat dan verder dan het functionele, gericht op het samen uitvoeren van een taak.
Samenwerking betekent ook aandacht en interesse hebben voor de mensen met wie je omgaat.
Echt samenwerken betekent ook elkaar begeleiden en ondersteunen.
De interesse stopt niet als de klus is afgelopen of als de werktijd voorbij is.
Samenwerken is ook gericht op het goed met elkaar overweg kunnen in breder verband.
'Kan iemand goed functioneren in de evenwichtseconomie?', 'Heeft iemands aanwezigheid in de evenwichtseconomie een destructieve invloed?' en 'Ondersteunt de evenwichtseconomie haar burgers voldoende?' dat zijn de vragen die de lokale gemeenschap zich moet stellen.
Bijvoorbeeld, mannen die vrouwen niet zien als gelijken, zullen het goed functioneren van vrouwen belemmeren of hen zelfs traumatiseren. Welke reden zij hiervoor ook aandragen, het belemmert het goed functioneren van de evenwichtseconomie.
De gemeenschap gaat dan actie ondernemen, en niet pas nadat gedrag uit de hand gelopen is.
De instrumenten van de evenwichtseconomie om ervoor te zorgen dat de evenwichtseconomie goed kan functioneren worden besproken in paragraaf 4.1.
4.1. Voorzieningen die samenwerking vanzelfsprekend maken
Ook de manier waarop we geld ontvangen, werken of een uitkering of beleggen of andersinds, wordt vaak ook gezien als een zakelijke transactie: iemand doet iets en ontvangt daarvoor geld.
Deze onpersoonlijke transacties hebben uiteindelijk als resultaat dat we zelf naar zoveel mogelijk voordeel streven. Deze manier van organiseren van het economisch systeem zorgt ervoor dat we ons gaan isoleren van de gemeenschap.
Niet een zakelijke transactie, maar samenwerking en overleg binnen en tussen lokale gemeenschappen is de manier waarop de de evenwichtseconomie draait. Deze samenwerkings en overleg structuur komt aan bod bij de thema's: Organisaties in handen van gemeenschap, Verbindende Organisatie, Werkverdeling.
In deze op samenwerking gerichte economie kunnen individuen of groepen zich moeilijk isoleren.
Toch kan samenwerken voor delen van de lokale gemeenschap lastig zijn.
Geïsoleerde individuen of groepen worden uit hun isolatie gehaald doordat ze direct aangesproken worden door de hele lokale gemeenschap. Hierover gaat de rest van deze paragraaf.
Organisaties hebben werknemers uit alle lagen van de lokale samenleving zodat een isolement van kleine groepen uitblijft. Door de netwerken voor aandacht en begeleiding in de organisaties komen de verschillende groepen ook nog eens zeer intensief met elkaar in contact.
Kleinschalig en lokaal wil zeggen dat er geen multinationals de lokale winkel of webshop runnen, maar middenstanders die werken waar ze wonen. Deze middenstanders die iedereen uit hun lokale omgeving als klant hebben (Koop en produceer zo lokaal mogelijk) kennen hun klanten en zien wat er in de wijk gebeurt. Zij kunnen gebruik maken van de Netwerken voor aandacht en begeleiding waar iedereen in de wijk deel van uit maakt als zij constateren dat er iets niet goed gaat.
De binnen de gemeenschap gemaakte regels en afspraken worden periodiek met elkaar besproken en waar nodig bijgesteld. Iedereen dient op dat soort bijeenkomsten aanwezig te zijn. Het gaat dan over de normen en waarden van de gemeenschap vastgelegd in regels.
Regels die in onderling overleg worden vastgesteld en waarvan overtreding direct zichtbaar is binnen de gemeenschap. Hierdoor worden ze veel beter opgevolgd dan bijvoorbeeld regels vastgesteld door overheden.
De werksituatie vraagt van iedereen om zich te verhouden tot mensen uit de hele gemeenschap. Omdat de werksituatie dit van iedereen vraagt wordt men het grootste deel van de dag, dag in dag uit geconfronteerd de normen en waarden van de gemeenschap. In de netwerken van aandacht en begeleiding worden mogelijke spanningen met eigen waarden en normen in kleine kring bespreekbaar en overbrugbaar gemaakt.
Verder is aandacht en begeleiding in de hele lokale gemeenschap belangrijk bij het bevorderen van samenhorigheid van een gemeenschap. Iemand altijd omringen met mensen die tonen wat de norm is bij het omgaan met elkaar en iemand ook bijsturen als dat niet lukt is een krachtig middel om iemand te begeleiden en de samenleving leefbaarder te houden. Aandacht en begeleiding bevordert zodoende Sociale cohesie in de gemeenschap.
De gemeenschap als geheel kan met de middelen die haar ter beschikking staan een geïsoleerde groep zodanig in de samenleving verankeren dat hun isolement opgeheven wordt.
De gemeenschap kan bijvoorbeeld werknemers verplaatsen van een organisatie naar andere, veranderingen aanbrengen in de huisvesting van groepen of individuën, groepen of individuen aan sporen om aan meer activiteiten in de gemeenschap deel te nemen.
De structuur die dit 'samensmeden van losse individueen of losse groepen tot een hechte samenleving' kan bewerkstelligen is beschreven in het voorafgaande thema Netwerken voor aandacht en begeleiding, paragraaf 3.
4.2. Geen vrijblijvendheid
Kijkend naar de grote verschillen in onze samenleving (zie paragraaf 2) moeten we dezelfde taal leren spreken, uit het eigen isolement stappen en zoeken naar manieren om samen te werken en samen te leven.
Iemand die onderdeel wil uitmaken van de evenwichtseconomie moet uiteindelijk bereid zijn om zich anders op te stellen als door zijn houding of standpunten goed functioneren in de evenwichtseconomie moeilijk is. Informatie en deelname aan discussies op sociale media over wat er leeft binnen de evenwichtseconomie zouden daarbij kunnen helpen. Hij/zij moet uiteindelijk bereid zijn om zaken op te pakken die vanuit de organsatie waarin hij werkt worden aangereikt. Of hij moet bereid zijn om iets te doen met aangereikte begeleiding, cusussen of therapieën.
Hij moet bereid zijn om deel te nemen aan activiteiten, overleg of voorlichtingen van de gemeenschap of een organisatie.
Grote lijn is dat hij/zij bereid is zich te oriënteren op de gemeenschap en daar volwaardig deel uit van wil maken. Dit kan ook betekenen dat iemand aan zichzelf moet werken.
Als iemand dit alles niet wil dan kan hij/zij uiteindelijk ook geen volledig deel uitmaken van de evenwichtseconomie. In de evenwichtseconomie werkt het namelijk zo dat iedereen de vrijheid heeft om maar voor een deel te particperen in de evenwichtseconomie. De Richtlijnen van de evenwichtseconomie zijn bedoeld om voor iedereen duidelijk wat er van van hem/haar verwacht wordt in de evenwichtseconomie. Kiest iemand ervoor om (nog) deels een eigen koers te varen dan kan hij/zij ook maar gedeeltelijk gebruik maken van de voordelen van de evenwichtseconomie. Overigens zorgt de Handhavende organisatie ervoor dat dit in goede banen geleid wordt.
Binnen de ev ec zal ook permanent gewerkt worden aan een aanspreekcultuur: We zijn in Nederland en België niet zo goed in het elkaar aanspreken op gedrag waarvan je zegt; 'Dit kan toch niet.' Gedrag dat niet overeenkomt met de gemeenschappelijke normen en waarden. Overigens ligt het elkaar aanspreken op schadelijk gedrag in nogal wat culturen moeilijk.
4.3. Gemeenschappelijke normen en waarden over hoe je met elkaar om gaat
De voorafgaande paragrafen laten zien dat burgers op allerlei manieren uitgenodigd en uitgedaagd worden om echt met elkaar in contact te staan.
Doordat zij voortdurend in overleg zijn en met elkaar hun samenleving vormgeven ontwikkelen zij ook gemeenschappelijke normen en waarden over hoe je met elkaar omgaat.
En omdat de evenwichtseconomie gericht is op samenwerking en op volwaardige deelname van iedereen maken die normen en waarden
deel uit van de normen en waarden van hechte goed functionerende gemeenschappen.
4.4. Waarom werkt 'Broederschap' wel in de evenwichtseconomie?
Natuurlijk is op veel plaatsen in de wereld al geprobeerd om geïsoleerde groepen of individuën onderdeel te laten uitmaken van de samenleving.
Dit soort sociale experimenten zijn lang niet altijd succesvol geweest.
Waarom zou broederschap -samenwerken en verbinding zoeken- in evenwichtseconomie wel werken?
In de evenwichtseconomie is samenwerken en verbinding zoeken wel succesvol omdat het plaatsvindt in de juiste economische omstandigheden.
Twee belangrijke redenen hiervoor worden nu globaal besproken:
Een aantal redenen hiervoor worden nu globaal besproken:
Ook zal de mate van ongelijkheid tussen arm en rijk (en de armoede) in de evenwichtseconomie telkens verder afnemen en stabiliseren op een laag niveau. En uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft onomstotelijk aangetoond dat in samenlevingen met minder ongelijkheid allerlei sociale en maatschappelijke problemen veel minder zijn. Dit is aan bod gekomen in de documentaire Gelijkheid uit paragraaf 2. en wordt ook besproken bij Minder ongelijkheid vormt een degelijke economische basis.
Daarnaast heeft een afname van ongelijkheid in de meeste Westerse landen positieve economische effecten. Dit is al globaal aan de orde gekomen in bovenstaande documentaire Gelijkheid en wordt gedetailleerder toegelicht bij het thema Groeiende ongelijkheid zal de economie afremmen.
Ten tweede heeft de evenwichtseconomie een degelijk economisch systeem. In deze context is het niet zinvol hierop dieper in te gaan. Bij Economische onderbouwing wordt dit uitgebreid toegelicht.
Referenties