ORGANISATIES VERVANGEN BEDRIJVEN
In de evenwichts economie nemen organisaties de rol van bedrijven over.
'Doe Het Zelf' organisaties
Organisator: Ritzo ten Cate ▶
Licentie: ▶
ORGANISATIES IN HANDEN VAN GEMEENSCHAP
Bij een organisatie zijn klanten, werknemers en mede-eigenaren betrokken.
Zij maken allemaal deel uit van de lokale gemeenschap.
En zij sturen de met hun verbonden organisaties aan.
Dit vormt de basis voor een democratische economie.
En er is evenwicht tussen alle balangen omdat de hele lokale gemeenschap klant, werknemer en eigenaar is.
Een goed gevoel voor iedereen...
Organisaties nemen in de evenwichts economie de functie van bedrijven in de vrije markteconomie over.
Een belangrijk verschil met de vrije markteconomie is dat een organisatie in de evenwichts economie gestuurd wordt door de
lokale gemeenschap.
En deze lokale gemeenschap bestaat uit allemaal klanten van die organisatie.
We zullen nu zien hoe zo'n organisatie in elkaar zit en welke voordelen dit biedt.
Inhoud
1. Een economie die motiveert door haar democratisch gehalte ▽2. Organisaties in handen van de gemeenschap heeft grote voordelen ▽
3. Hoe is de beslissingsbevoegdheid bij een organisatie formeel geregeld? ▽
3.1. Beslissingsbevoegdheid consument in zijn organisatie contractueel vastgelegd ▿
3.2. Praktische uitvoering ligt bij de Verbindende en de Monetaire Organisatie ▿
4. Een organisatie heeft geen eigenaar en is daardoor heel flexibel ▽
5. Welke belangen heeft de lokale gemeenschap bij het sturen van hun organisaties? ▽
5.1. Geen belang bij maximale winst, extreem goedkope produkten of hoog salaris ▿
5.2. Lokale gemeenschap steeft naar evenwicht tussen alle belangen ▿
5.3. Nadruk ligt op goede, duurzame organisaties en goede producten ▿
6. Organisaties hebben maatschappelijke taken en milieu doelstellingen ▽
6.1. Iedereen neemt deel aan het arbeidsproces ▿
6.2. Scholing en innovatie ▿
6.3. Aandacht en begeleiding personeel ▿
6.4. Milieu behoud ▿
6.5. Ondersteuning van de lokale economie ▿
6.6. Handelsbalans in evenwicht ▿
1. Een economie die motiveert door haar democratisch gehalte
Omdat de hele evenwichts economie uit organsaties bestaat en de burger hierover de zeggenschap heeft, vormt dit geheel een democratisch systeem.
We zullen nu zien dat deelname en interesse wordt beloond met inspraak en invloed en dat iedereen hierbij betrokken wordt.
De stem van burgers die meer particperen in de evenwichts economie meer heeft natuurlijk meer invloed. Vanzelfsprekend mogen burgers die volledig deelnemen aan de evenwichts economie meer invloed uitoefenen op hun systeem dan burgers die hieraan veel minder deelnemen.
Door burgers die zich inzetten voor hun gemeenschap meer invloed te geven in de evenwichts economie worden de opbouwende krachten gestimuleerd. Door de democratie van de gemeenschap op deze manier vorm te geven wordt de invloed van opbouwers groter en realiseert men zich dat het leveren van een positive bijdrage belangrijk is.
Daarom zal hetgeen aan iemand wordt voorgelgd om over mee te beslissen toegespitst moeten zijn op zijn/haar interesse- en kennisniveau. Dit wordt in ons huidige democratisch stelsel mogelijk gezien als betutteling. Dat hoeft het echter niet te zijn. Door iemand meer invloed te geven op die situaties die hij/zij kan overzien en waar iemands interesse naar uit gaat of door de vraagstelling algemener te formuleren zal het democratisch gehalte juist toenemen. Ook al beslist hij/zij niet over alle zaken mee. Voorwaarde moet dan wel zijn dat de evenwichts economie voorziet aan de behoeften die iemand in zijn leefwereld heeft. Dit idee maakt deel uit van het bredere uitgangspunt van de evenwichts economie, namelijk dat iedereen kan deelnemen op zijn eigen niveau en vanuit zijn of haar eigen niveau wordt begeleid om zich te ontwikkelen.
In een onderdeel hiervan Netwerken voor aandacht en begeleiding wordt toegelicht hoe iedereen uit de lokale gemeenschap bij de gemeenschap en bij het democratisch proces betrokken wordt.
In een ander onderdeel hiervan Actieve democratie zijn de democratische aspecten verder uitgewerkt.
2. Organisaties in handen van de gemeenschap heeft grote voordelen
Door de Vaste relatie klant organisatie hebben organisaties hebben het grote voordeel van een vaste lokale klantenkring. Hierdoor en door de structuur van de evenwichts economie kunnen de organisaties hun klanten veel voordelen bieden.
Doordat organisaties geen concurrenten zijn van elkaar kunnen zij en zullen zij op grote schaal -in principe wereldwijd- samenwerken en innoveren. Hierdoor krijgt de klant altijd een product van optimale kwaliteit. In het algemeen zijn de producten veel beter als die uit de vrijemarkteconomie omdat daar vaak ieder bedrijf afzonderlijk bezig is met de productontwikkeling en het contact met de klant.
En mocht een product minder in de smaak vallen bij de consument dan zorgt de samenwerking tussen de organisatie en haar consumenten ervoor dat beide partijen op een gelijkwaardige manier met elkaar in overleg treden.
Hierdoor kunnen organisaties optimaal aan de wensen van hun klanten voldoen. En klanten zullen de vaste relatie met hun organisaties als een voordeel ervaren.
Door deze structuur rondom organiaties kunnen organisaties ook op het sociale vlak veel meer betekenen voor burgers. Hierop wordt ingegaan bij Sociale structuur door nieuwsgierige actieve burgers.
Hierdoor kent de koper het verhaal achter het product of de dienst. Of is op de hoogte hoe de organisatie werkt, kent de organisatie en weet globaal hoe de organisatie past binnen de lokale economie. Hierdoor is het kopen van een product geen financiële transactie maar een besef dat een groep mensen gezorgd hebben voor het product dat gekocht wordt. De koper kent het verhaal achter het product. Omdat de burger niet alleen koper is maar ook werknemer is in een organisatie die levert aan dezelfde lokale gemeenschap ervaart hij meer betrokkenheid. Ook de werknemers zijn betrokken omdat zij weten dat hun producten terecht komen in de lokale gemeenschap.
Deze betrokkenheid van de klantenkring en het belang van de organisatie bij haar vaste klantenkring bewerkstelligen dat klanten en organisatie optimaal samenwerken en daarvan de vruchten plukken.
3. Hoe is de beslissingsbevoegdheid bij een organisatie formeel geregeld?
3.1. Beslissingsbevoegdheid consument in zijn organisatie contractueel vastgelegd
Bij een organisatie in de evenwichts economie ligt de beslissingsbevoegdheid in principe bij klanten, werknemers en mede-eigenaren van gebouwen of machines.
Omdat klanten toch ook werknemer en mede-eigenaar zijn, is het vaak praktisch om burgers in hun rol als klant invloed te laten uitoefenen in hun organisaties.
Een lokale gemeenschap kan hiervan wat afwijken als die lokaal beter rechtdoen aan een economische democratie.
De organisatie kan op allerlei rechtsvormen hebben, van eenmanszaak tot coöperatie en alles wat daar tussen in ligt.
Belangrijk daarbij dat de organisatie in contractvorm vastlegt dat het klantencollectief de gang van zaken in de organisatie
tot in de kleinste details kan bepalen.
Hoe de medezeggenschap van de klant in de praktijk plaatsvindt wordt beschreven voornamelijk beschreven bij
Actieve democratie
Maar ook bij de thema's
Inspectie & sturing & innovatie,
Verbindende organisatie
en
Monetaire organisatie.
In dit contract kan bijvoorbeeld ook worden vastgelegd voor welk bedrag de klant jaarlijks ter beschikking stelt in ruil voor goederen van de organisatie.
(Vaste relatie klant organisatie)
Niet alle alle organisaties hebben lokale klanten.
In het thema
Globalisering wordt eerlijk
wordt toegelicht dat vanuit de evenwichts economie in Nederland en België
elders in de wereld organisaties in de evenwichts economie zullen worden opgericht.
Organisaties in Nederland of België zullen ook producten gaan leveren aan die gebieden.
Hoe de beslissingsbevoegdheid in deze situatie formeel geregeld gaat worden, hangt af van de lokale situatie.
Als ter plaatse zaken spelen als corruptie, of er weinig ervaring is met democratie dan wordt mogelijk afgeweken van de formele regelingen.
Het streven zal echter altijd moeten zijn dat organisaties gestuurd worden in het belang van de betrokken burgers.
3.2. Praktische uitvoering ligt bij de Verbindende en de Monetaire Organisatie
De lokale gemeenschap wordt bij het sturen van de verbonden organisaties ondersteund.
Het is voor niemand haalbaar om op de hoogte te zijn van alle zaken waar alle lokale organisaties waarmee hij te maken hebben.
De
Verbindende organisatie
en de
Monetaire organisatie
zorgen dat het sturen van organisaties soepel verloopt.
Zij hebben de kennis en het overzicht wat er in de lokale gemeenschap, in de samenleving en mondiaal speelt en maken beleid.
Voor dit beleid wordt op een heel vanzelfsprekende manier bij de burger draagvlak gevonden.
Bij het thema Actieve democratie wordt hier verder over uitgeweid.
4. Een organisatie heeft geen eigenaar en is daardoor heel flexibel
In de vrije markteconomie is het zinvol om een bedrijf te verkopen. De verkoper krijgt geld en de nieuwe eigenaar wil meestal rendement halen uit zijn geld door de aankoop.
In feite is een organisatie alleen een samenwerkingsverband van werknemers, eigenaren van de gebouwen en klanten. Dat samenwerkingsverband is niet meer dan een serie afspraken die de lokale gemeenschap onderling heeft gemaakt.
Op het moment dat de evenwichts economie een redelijke omvang heeft zou een organisatie een rechtsvorm moeten hebben die aan deze randvoorwaarden voldoet.
5. Welke belangen heeft de lokale gemeenschap bij het sturen van hun organisaties?
5.1. Geen belang bij maximale winst, extreem goedkope produkten of hoog salaris
Een lid van de lokale gemeenschap heeft als werknemer geen belang bij maximale winst van de organisatie.
De werknemer is over het algemeen geïnteresseerd in een goede werkomgeving en een goed salaris.
Wat dat laatste betreft realiseert hij zich ook dat een te hoog salaris leidt tot onvrede in de lokale gemeenschap.
Hier zal worden gezocht naar een evenwicht. (Werkverdeling)
Ook klanten hebben geen belang bij maximale winst of een zo goedkoop mogelijk product.
De consument wil geen zo goedkoop mogelijk product omdat hij ook lokaal werknemer is en
en hij zich realiseert zo'n opstelling ook leidt tot minder eigen salaris en andere negatieve bijeffecten.
5.2. Lokale gemeenschap steeft naar evenwicht tussen alle belangen
Extremen als een maximale winst, het goedkoopst en een extreem hoog salaris zijn niet in ieders belang.
De lokale gemeenschap in de evenwichts economie is een hechte gemeenschap. (Ontstaan sociale cohesie)
Een lokale gemeenschap die gaat over de gehele lokale economie en weet dat dat men er samen uit moet komen
zal streven naar een balans tussen ieders belangen.
De evenwichts economie is zo gestuctureerd dat men ook gefocussed is om er samen uit te komen.
Verderop bij
Sociale structuur door nieuwsgierige actieve burgers.
is dit verder uitgewerkt.
5.3. Nadruk ligt op goede, duurzame organisaties en goede producten
In de hechte gemeenschap in de evenwichtseconomie rekening wordt gehouden met ieders belangen.
Omdat de evenwichts economie
een bloeiende economie
is, is men niet aan het overleven, maar heeft men oog voor alle aspecten van het leven.
Men heeft oog voor elkaar, de toekomst en voor het milieu.
Dit straalt ook uit naar wat er in de organisaties gebeurt.
Hierdoor ligt de nadruk op zaken als goed personeelsbeleid, eerlijk loon, goede bedrijfsvoering, oog voor het milieu,
kwaliteit en duurzaamheid van de producten en eerlijke productinformatie.
In
paragraaf 2
is al aan bod gekomen dat de deelnemers aan de evenwichtseconomie ook om andere redenen aanmerkelijk betere producten mogen verwachten.
6. Organisaties hebben maatschappelijke taken en milieu doelstellingen
6.1. Iedereen neemt deel aan het arbeidsproces
Bij het thema verderop Samenwerking en verbinding zoeken, paragraaf 4 wordt beargumenteerd waarom het belangrijk is dat iedereen participeert in de samenleving en dus ook in het arbeidsproces.
Voorop staat dat de situatie in de organisaties werkbaar moet zijn. Als dit in het geding komt wordt er gezocht naar andere manieren waarop iemand zich kan ontplooien. In overleg met de Monetaire organisatie kan ook voor een betere strategie gekozen worden. Hierbij zouden ook nieuwe organisaties kunnen ontstaan.
Zoals toegelicht verderop bij het thema 'Voor iedereen werk' vormt een degelijke economische basis, paragraaf 3, gaat dit in de evenwichts economie niet gepaard met negatieve gevolgen voor de lokale economie.
6.2. Scholing en innovatie
Anders dan bij bedrijven waar kosten een belangrijke rol speelt staan organisaties vooral ten dienste aan de lokale gemeenschap.
De sociale structuur van de evenwichts economie wordt door organisaties ook ondersteund met coaching, persoonsgerichte opleidingen en cursussen die onder andere tot doel hebben mensen een waardevol onderdeel te laten zijn van de samenleving. Maar hierover meer in de volgende paragraaf.
In het thema Samenwerking & innovatie verderop wordt toegelicht waarom innovatie met name in de evenwichts economie van belang is. Hier wordt ook beschreven waarom de innovatie in de evenwichts economie voor een deel andere richtingen zal inslaan dan de innovaties die voortkomen uit de vrije markteconomie.
Voor innovatie is zo'n 5%-10% van de omzet gereserveerd.
Bij het thema Samenwerking & innovatie wordt ook toegelicht dat innovatie binnen de evenwichts economie ook verkregen wordt door samenwerking tussen lokale organisaties.
Maar de manier waarop organisaties gestuurd worden door de lokale gemeenschap zorgt ook voor kruisbestuiving, zoals we zullen zien bij Inspectie & sturing & innovatie.
6.3. Aandacht en begeleiding personeel
Omdat een organisatie een heel andere rol heeft in de samenleving dan een bedrijf, heeft personeelsbeleid in de evenwichts economie een heel ander doel dan in de vrije markt economie. Een bedrijf heeft meestal een afdeling Personeelszaken die vaak het bedrijfsbelang voorop stelt. En dat bedrijfsbelang is uiteindelijk winst maken. Bij een organisatie in de evenwichts economie staat ook het 'bedrijfsbelang' voorop. Alleen dit 'bedrijfsbelang' is een goed draaiende samenleving.
Persoonlijke groei kan al ontstaan als negatief gedrag gecorrigeerd wordt. De organisaties richten zich daarbij niet alleen op werknemers uit de 'onderkant' van de organisatie. In een organisatie is het mogelijk om alle werknemers, ook die met een leidinggevende functie, te corrigeren. Dat is namelijk het kenmerk van de democratie in de evenwichts economie.
Toch zou de aandacht ook moeten uitgaan naar het verder ontwikkelen van mensen uitgaande van hun mogelijkheden en wensen.
Begeleiders hebben voldoende kennis, inzicht, inzet, enthousiasme of levenservaring om anderen met hun specifieke aandachtspunten te begeleiden. Met name oudere werknemers zijn geschikter voor dit soort taken.
Het idee achter deze vorm onderlinge aandacht en begeleiding is alsvolgt: Mensen kunnen groeien door goede begeleiding. Maar iemand kan ook voldoening en inzicht krijgen door anderen te helpen in hun groei. Alleen al de gedachte dat je er als werknemer niet alleen voor staat, maar dat men elkaar helpt, is voor de sfeer in de organisatie als geheel van voordeel.
In landen waar corruptie hoogtei viert zouden lokale werknemers ook door mensen van buitenaf begeleid kunnen worden om transparantie en een eerlijke organisatie te garanderen. In vluchtelingen kampen waar de evenwichts economie wordt opgezet kunnen onderlinge spanningen een belangrijk hindernis vormen. Aandacht en begeleiding zou dan voornamelijk gericht kunnen worden vermindering van spanningen en uiteindelijk het verminderen van de oorzaken van de spanningen.
Bij het thema Netwerken voor aandacht en begeiding wordt een structuur vastgelegd hoe aandacht en begeleiding verankerd wordt in iedere organisatie en in samenwerkingsverbanden tussen organisaties.
6.4. Milieu behoud
In de evenwichts economie is voor een organisatie geen wetgeving op milieugebied maar zijn er
Richtlijnen.
Het idee is dat wetgeving nooit alles zal kunnen vastleggen
en dat juist organisaties, niet gedreven door winst, hierin vanuit intrensieke motivatie veel meer kunnen bereiken.
De
Verbindende organisatie
ondersteunt hierbij.
En mocht er toch niet gehandeld worden volgens het gedachtengoed van de evenwichts economie dan zal de
Verbindende organisatie
en/of de
Handhavende organisatie
corrigerend optreden.
De Milieuzorg van een organisatie worden mede bepaald door de milieubewustzijn de burgers in de evenwichts economie.
In
Aandacht voor milieu
en
Aandacht voor bevolkingstoename
is geformuleerd wat er van deelneemrs aan de evenwichts economie wordt verwacht.
6.5. Ondersteuning van de lokale economie
Een organisatie heeft er belang bij dat de lokale economie goed draait.
Immers als de lokale economie goed draait dan zijn haar lokale klanten ook in staat om de lokale organisatie goed te ondersteunen.
Een organisatie zal er daarom zelf en in samenwerking met alle andere lokale organisaties alles aan doen om de lokale economie
zo veel mogelijk te ondersteunen.
6.6. Handelsbalans in evenwicht
Organisaties hebben ook een rol bij het in evenwicht houden van de handelsbalans in hun regio.
Bij het thema
Handelsbalans in evenwicht
wordt toegelicht waarom evenwicht op de handelsbalans in ieders belang is en hoe deze handelsbalans in evenwicht gehouden wordt.
De rol die organisaties hierbij hebben wordt in dit thema beschreven.
Overigens hebben organisaties hierin alleen een uitvoerende rol.
De
Monetaire organisatie
bepaalt de strategie.
Referenties