evenwichts economie
De
Evenwichts Economie

Voor evenwicht in
economie, samenleving en milieu

Nieu­we deel­nemers vormen de mo­tor van de groei


1. Geleidelijke overgang deelnemers

Een deelnemer kan in zijn eigen tempo toetreden tot de even­wichts­eco­nomie.
In de even­wichts­eco­nomie kan een deelnemer zich namelijk aansluiten bij een lokale organisatie om daarvan producten naar zijn keuze af te nemen. Andere producten kan hij niet lokaal of in de vrije markt afnemen.

In welk tempo de deelnemer zich aansluit bij lokale organisaties en hoeveel er van een organisatie wordt afgenomen bepaalt de deelnemer zelf. Ontstaat er vertrouwen en ervaart de deelnemer de voordelen dan zal de deelnemer geleidelijk aan meer deelnemen aan de even­wichts­eco­nomie.

Deelnemen verhoogt motivatie
Door meer deel te nemen aan de even­wichts­eco­nomie zal een deelnemer ook meer de vruchten plukken van de even­wichts­eco­nomie.

Meer deelnemen aan de even­wichts­eco­nomie kan door meer lokaal producten af te nemen, maar bijvoorbeeld ook door deel uit te gaan maken van een netwerk voor aandacht en begeleiding of door activiteiten te ondernemen in de even­wichts­eco­nomie.

Deelnemen aan de even­wichts­eco­nomie kan op verschillende manieren vruchten afwerpen.
Ten eerste hebben producten in de even­wichts­eco­nomie meerwaarde omdat zij duurzaam zijn of omdat de prijs veelal laag is. Producten kunnen fysieke producten maar ook diensten zijn.
Ten tweede betekent het deel uitmaken van de even­wichts­eco­nomie mogelijk ook dat het leven prettiger/gelukkiger wordt.
Hoe meer deelnemen leidt tot meer motivatie
Het voordeel dat een deelnemer geniet binnen de even­wichts­eco­nomie moet dus overeenstemmen met de mate waarin iemand meedoet aan de even­wichts­eco­nomie. Dit is alsvolgt vormgegeven.

De mate waarin iemand meedoet -paticipeert- aan de even­wichts­eco­nomie kan bepaald worden door zijn aankopen en zijn overige activiteiten binnen de even­wichts­eco­nomie te combineren. Dit resulteert in de zogenaamde participatieindex. Een hogere participatieindex geeft meer voordelen in de even­wichts­eco­nomie. Een hoge participatieindex met de daaraan gekoppelde voordelen vormt dus een beloning voor meer deelnemen aan de even­wichts­eco­nomie.

2. In eerste instantie geleidelijke verbeteringen binnen organisaties

Uitdagingen voor organisaties
Een (startende) organisatie kan niet altijd producten inkopen die volledig duurzaam zijn. [1] [2] [3]
Ook is het niet altijd duidelijk wanneer een product echt duurzaam is.
Ook is het niet altijd duidelijk wanneer een product echt duurzaam is. [4]


Maar ook het gebruik van duurzame producten nodigt consumenten veelal uit om er meer gebruik van te maken, zodat het milieu toch niet veel beter af is. [5]

Daarnaast zou de functie van een verkooporganisatie klanten op een professionele manier duidelijk te maken dat bepaalde producten vanuit duurzaamheids oogpunt niet gekocht zouden moeten worden, de aardbeien in de winter.

Een (startende) organisatie heeft dus nogal wat uit te pluizen. We gaan nu bezien hoe organisaties hiermee aan de slag kunnen gaan.
Zichzelf verbeterende organisaties verbeteren ook het economisch systeem
Organisaties werken alsvolgt aan eerlijke producten.

  • Organisaties kunnen de duurzaamheid van de producten of diensten die zij inkopen vaak wat moeilijker beïnvloeden zoals we boven gezien hebben. Zij kunnen wel in zee gaan met lokale toeleveranciers die al zo veel mogelijk werken volgens de richtlijnen van de even­wichts­eco­nomie. En zij zullen hun toeleveranciers vragen om telkens meer te gaan werken volgens de richtlijnen van de even­wichts­eco­nomie.
  • Omdat de even­wichts­eco­nomie gebaseerd is op samenwerking (ipv concurrentie) hoeft niet iedere organisatie zelf het wiel uit te vinden. Door samen te werken en te leren van elkaars ervaringen en inzichten kan het ontwikkelen van duurzame producten versneld gaan verlopen. Met name in een economisch systeem met veel organisaties is het waarschijnlijker dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraken.
  • In samenwerkingsverband kunnen organisaties dit soort onderzoek ook uitbesteden bij speciaal daarvoor opgerichte onderzoeksorganisaties.
Voorlichting en gedragsbeïnvloeding bewerkstelligt een verandering in het consumentengedrag
Aan het begin van deze paragraaf is aan bod gekomen dat middels gedragsverandering de consument richting duurzaam consumeren bewogen kan worden. Omdat een consument in de even­wichts­eco­nomie zich anders gedraagt dan in de vrijemarkteconomie zal een organisatie het bevorderen van duurzaam consumeren ook anders moeten aanpakken. Hierbij heeft een organisatie de volgende voordelen.

  • Organisatie kunnen intensief samenwerken in hun onderzoek over hoe de klant het beste kan worden aangesproken.
  • Organisaties hebben gemeenschappelijke belangen en kunnen door samen te werken één duidelijke boodschap uitdragen. Doordat alle organisaties in de economie gecoördineerd dezelfde boodschap uitdragen wordt de boodschap erg krachtig.
  • Daarnaast maakt iedere organisatie deel uit van netwerken voor aandacht en begeleiding. Deze netwerken zorgen er onder andere voor dat de keuze die burgers samen maken in de even­wichts­eco­nomie democratie ook gedragen worden door de burger in zijn rol als consument. Een organisatie blijft continu in contact met zijn consumenten door deze netwerken.
Conclusie: eerst geleidelijk en daarna in een stroomversnelling
In eerste instantie zullen organisaties geleidelijk verbeteringen kunnen doorvoeren omdat ze net als bedrijven voor dezelfde uitdagingen gesteld worden. Al naar gelang het aantal organisaties groeit zal dit in een stroomversnelling kunnen komen omdat organisaties grootschalig en intensief zullen samenwerken en er een intensief contact met de consument is.

3. Groei van de structuur van de even­wichts­eco­nomie

Het belangrijkste kenmerk van de even­wichts­eco­nomie is dat burgers bepalen wat er in hun lokaal economisch systeem gebeurt. Al naar gelang het aantal organisaties toeneemt wordt het belangrijker dat dit democratisch proces in de lokale gemeenschap begeleid wordt. In eerste instantie kan dit gebeuren vanuit één organisatie de begeleiding van het democratisch proces op een wat grotere schaal gaat steunen. In een latere fase kan hieruit een nieuwe organisatie ontstaan die voornamelijk hiermee bezig is, de Verbindende Organisatie.

In de democratie van de even­wichts­eco­nomie worden lonen en prijzen maar zeer indirect bepaald door vraag en aanbod. De basis hiervoor zijn onderlinge afspraken in de lokale gemeenschap. Dat wordt in eerste instantie gedaan door de organisaties zelf. Al naar gelang het aantal organisaties toeneemt wordt deze rol overgenomen door de Monetaire Organisatie.

Met de toename van het aantal organisaties ontstaan op een vergelijkbare manier de Beheer Organisatie en de Handhavende Organisatie die de structuur van de even­wichts­eco­nomie verder versterken.

Referenties

Het is moeilijk om productenten van palmolie en soja duurzaam te laten werken.
Ook electronica wordt veelal niet duurzaam geproduceert, ondanks goede beleidsvoornemens weinig daadwerkelijke resultaten.
Toch zijn er ook in de electronica lichtpuntjes.
Niet eenduidige te maken afwegingen over duurzaamheid toegelicht aan de hand van de productie van cacao.
Uitgebreid rapport over waarom duurzame producten bij gebruik minder effectief zijn.
[1] Ronde tafels voor duurzame landbouw zijn niet in staat duurzaamheidsproblemen fundamenteel aan te pakken (2013)
[2] Wordt duurzaamheid de nieuwe trend in elektronica?
Guide to greener electronics
[3] Groene PC's zijn veel goedkoper
[4] Niet eenduidige te maken afwegingen over duurzaamheid toegelicht aan de hand van de productie van cacao.
The bittersweet taste of cocao
[5] De aanschaf van een energiezuinigere auto kan leiden tot meer en langer gebruik,
een voorbeeld uit onderstaand rapport over hoe duurzaamheid onduurzaam gedrag kan veroorzaken.
The Rebound Effect Report