Nieuwe deelnemers vormen de motor van de groei
Inhoud
1. Geleidelijke overgang deelnemers▽2. In eerste instantie geleidelijke verbeteringen binnen organisaties ▽
3. Groei van de structuur van de evenwichtseconomie ▽
1. Geleidelijke overgang deelnemers
Een deelnemer kan in zijn eigen tempo toetreden tot de evenwichtseconomie.
In de evenwichtseconomie kan een deelnemer zich namelijk aansluiten bij een lokale organisatie om daarvan producten naar zijn keuze af te nemen.
Andere producten kan hij niet lokaal of in de vrije markt afnemen.
In welk tempo de deelnemer zich aansluit bij lokale organisaties en hoeveel er van een organisatie wordt afgenomen bepaalt de deelnemer zelf.
Ontstaat er vertrouwen en ervaart de deelnemer de voordelen dan zal de deelnemer geleidelijk aan meer deelnemen aan de evenwichtseconomie.
Meer deelnemen aan de evenwichtseconomie kan door meer lokaal producten af te nemen, maar bijvoorbeeld ook door deel uit te gaan maken van een netwerk voor aandacht en begeleiding of door activiteiten te ondernemen in de evenwichtseconomie.
Deelnemen aan de evenwichtseconomie kan op verschillende manieren vruchten afwerpen.
Ten eerste hebben producten in de evenwichtseconomie meerwaarde omdat zij duurzaam zijn of omdat de prijs veelal laag is. Producten kunnen fysieke producten maar ook diensten zijn.
Ten tweede betekent het deel uitmaken van de evenwichtseconomie mogelijk ook dat het leven prettiger/gelukkiger wordt.
De mate waarin iemand meedoet -paticipeert- aan de evenwichtseconomie kan bepaald worden door zijn aankopen en zijn overige activiteiten binnen de evenwichtseconomie te combineren. Dit resulteert in de zogenaamde participatieindex. Een hogere participatieindex geeft meer voordelen in de evenwichtseconomie. Een hoge participatieindex met de daaraan gekoppelde voordelen vormt dus een beloning voor meer deelnemen aan de evenwichtseconomie.
2. In eerste instantie geleidelijke verbeteringen binnen organisaties
Daarnaast zou de functie van een verkooporganisatie klanten op een professionele manier duidelijk te maken dat bepaalde producten vanuit duurzaamheids oogpunt niet gekocht zouden moeten worden, de aardbeien in de winter.
Een (startende) organisatie heeft dus nogal wat uit te pluizen. We gaan nu bezien hoe organisaties hiermee aan de slag kunnen gaan.
- Organisaties kunnen de duurzaamheid van de producten of diensten die zij inkopen vaak wat moeilijker beïnvloeden zoals we boven gezien hebben. Zij kunnen wel in zee gaan met lokale toeleveranciers die al zo veel mogelijk werken volgens de richtlijnen van de evenwichtseconomie. En zij zullen hun toeleveranciers vragen om telkens meer te gaan werken volgens de richtlijnen van de evenwichtseconomie.
- Omdat de evenwichtseconomie gebaseerd is op samenwerking (ipv concurrentie) hoeft niet iedere organisatie zelf het wiel uit te vinden. Door samen te werken en te leren van elkaars ervaringen en inzichten kan het ontwikkelen van duurzame producten versneld gaan verlopen. Met name in een economisch systeem met veel organisaties is het waarschijnlijker dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraken.
- In samenwerkingsverband kunnen organisaties dit soort onderzoek ook uitbesteden bij speciaal daarvoor opgerichte onderzoeksorganisaties.
- Organisatie kunnen intensief samenwerken in hun onderzoek over hoe de klant het beste kan worden aangesproken.
- Organisaties hebben gemeenschappelijke belangen en kunnen door samen te werken één duidelijke boodschap uitdragen. Doordat alle organisaties in de economie gecoördineerd dezelfde boodschap uitdragen wordt de boodschap erg krachtig.
- Daarnaast maakt iedere organisatie deel uit van netwerken voor aandacht en begeleiding. Deze netwerken zorgen er onder andere voor dat de keuze die burgers samen maken in de evenwichtseconomie democratie ook gedragen worden door de burger in zijn rol als consument. Een organisatie blijft continu in contact met zijn consumenten door deze netwerken.
3. Groei van de structuur van de evenwichtseconomie
Het belangrijkste kenmerk van de evenwichtseconomie is dat burgers
bepalen wat er in hun lokaal economisch systeem gebeurt.
Al naar gelang het aantal organisaties toeneemt wordt het belangrijker dat dit democratisch proces in de lokale gemeenschap begeleid wordt.
In eerste instantie kan dit gebeuren vanuit één organisatie de begeleiding van het democratisch proces op een wat grotere schaal gaat steunen.
In een latere fase kan hieruit een nieuwe organisatie ontstaan die voornamelijk hiermee bezig is, de
Verbindende Organisatie.
In de democratie van de evenwichtseconomie worden lonen en prijzen maar zeer indirect bepaald door vraag en aanbod.
De basis hiervoor zijn
onderlinge afspraken
in de lokale gemeenschap. Dat wordt in eerste instantie gedaan door de organisaties zelf.
Al naar gelang het aantal organisaties toeneemt wordt deze rol overgenomen door de
Monetaire Organisatie.
Met de toename van het aantal organisaties ontstaan op een vergelijkbare manier de
Beheer Organisatie
en de
Handhavende Organisatie
die de structuur van de evenwichtseconomie verder versterken.
Referenties